- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
32

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1942 - Holger Ahlenius: Martin Koch

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HOLGER AHLENIUS

"Arbetare", "Timmerdalen" och "Guds vackra
värld". "Arbetare" är ingenting mindre än ett
banbrytande verk: den första konstnärligt
godtagbara skildringen av svensk arbetarklass,
sedd och uppfattad inifrån. Här föreligger för
första gången det typbestånd färdigt, som
sedan dess blivit klassiskt och varierats i ett
otal socialreportage. Typgalleriet utbygges och
differentieras ytterligare i "Timmerdalen" och
"Guds vackra värld". Så gott som all senare
svensk arbetarskildring står medvetet eller
omedvetet på Martin Kochs skuldror.
"Timmerdalen" är knappast ett konstnärligt fullgånget
verk, men dess dokumentariska och
kulturhistoriska värde är betydande, och man
förstår, att boken utgjort den eggelse till fortsatt
gärning, som en historieskrivning, ställd i
idéernas tjänst och uppburen av ett eldigt
temperament, förmår skänka. Från arbetarhåll har
det omvittnats, att Martin Kochs oeuvre där
flerstädes inneburit inte bara en litterär utan
också en social väckelse.

Först och sist kommer emellertid Kochs
berömmelse att vila på "Guds vackra värld", en
djuppejling av det svenska samhällets
bottenskikt, som saknar motstycke i vår litteratur.
De disparata stilelementen och de vitt skilda
föreställningsvärldar de täcka sammanhållas
där av ett stort och djärvt helhetsgrepp. En
livskännedom, som inte låtit avskräcka sig av
något och därför trängt fram till det
mänskligas yttersta gränser, har förenats med en
idealitet, vars sträng är så hårt spänd att den
skälver och likväl inte brister. Det överrika
verklighetsstoffet är suveränt bemästrat och

genomglödgat av den personliga känslans, den
inre upplevelsens hetta och strålningskraft.

Thorsten Jonsson har skrivit sakrika,
upplysande inledningar till de volymer som ingå
i "Valda verk"; han svarar också för
redigeringen av den smakfulla utgåvan, som bara
har det felet att den inte kommit för tio år
sedan. Detta är i sin tur en återspegling av
den kallsinnighet och glömska, som ledande
kritici och essayister lagt i dagen inför Martin
Kochs produktion, ett föga ärofullt kapitel.
Om han led därav, var han för stolt att låta
märka det. Men han kunde vara trygg i
medvetandet, att det var oförtjänt hans verk råkat
i skymundan. Nu, då han är borta, kan man ju
börja hoppas på en ändring.

Ett viktigt bidrag härtill är också Thorsten
Jonssons verdandiskrift. Den är resultatet av
ordentlig primärforskning, framlägger ett nytt
och värdefullt biografiskt material och
skisserar den sociala och politiska bakgrunden till
Martin Kochs oeuvre. Bohemen och moralisten
ställes i ärftlighetspsykologisk belysning, och
ljus-mörker-symboliken i "Guds vackra värld"
återföres fyndigt på barndomens optiska
upplevelse av samma kontrast. Referat, analyser
och värderingar äro genomgående rediga och
pålitliga samt lyckligt fria från snobberi och
falskt djupsinne. Inte minst därför har den
lilla boken blivit mönstergill som folklig
upplysningsskrift, lättläst och klar. Inom sitt
begränsade utrymme innehåller den det
väsentliga om Martin Koch. Vad som står att läsa här
ovan är bara några broderier på stramaljen.

32

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free