- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
38

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1942 - Hakon Stangerup: Digtere og — Forfattere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HAKON STANGERUP

men man nøjes med at möre sig. Der er mere
Skæg og Ballade i Bogen end Satire og
Psykologi. Ej blot til Lyst staar der ikke over
Indgangen til denne Roman. Og det er en Skam.
Martin A. Hansen har ladet den store, muntre
og hudflettende Roman glide sig af Hænde.
Hvilken Maskerade af alle Nutidens
Foreteelser kunde han ikke have opført! Han har
foretrukket at möre sig paa Folkeeventyrets
Vis, og det kan derfor ikke undgaas, at
Beretningen undertiden virker en Smule lang og til
andre Tider ikke saa lidt uvedkommende. En
Djævel i en Flaske er et udmærket Paafund
for en Romanforfatter — men en Dj ævlesplint
i Øjet er bedre.

For Tove Ditlevsen gælder ikke noget
»Blot til Lyst«. Hendes Bog er Alvor,
uhyggelig Alvor. Hun har om et ubehageligt Emne
skrevet en ganske lille Roman: »Man gjorde et
Barn Fortræd«, men Tove Ditlevsen er Digter,
derfor virker Romanen stor, og Emnet
afklædes enhver Form for Ubehag under hendes
blide Hænder. Bogen handler om en ung
Kvinde, der er blevet afsporet af en
modbydelig Overlast, hun har lidt som Barn. Hun ved
ikke selv, hvad der er Skyld i hendes Ulykke,
men hun lever midt i denne Ulykke, er en
livsramt og livsskræmt ung Pige, der frygter
Kærligheden og viger tilbage for den. Saa
træffer hun den Månd, som for de mange Aar
siden forgreb sig paa Barnet. Han drager hende
paa uforklarlig og uhyggelig Vis. Hun bliver
besat af ham. Halvt hypnotiseret, halvt
drømmende vandrer hun tilbage gennem Aarene
indtil hun mødes med sin egen Tragedie, først
da hun har erkendt, befries hun, Presset glider
af hende, i et endeligt og afslørende Opgør
med Manden falder der Lys over hendes
Problem, og hun kan mane det i Jorden. Hun har
fulgt sin Hemning tilbage til dens Udspring
og kan nu rykke den op med Röde.

Problemet er som sagt ikke behageligt, og
den psykologiske Udformning, det faar, ligner

et Skoleeksempel til de Freudske
Seksualteo-riers Bekræftelse. Men det er kun, naar man
trækker Problem og Teori ud af Bogen, at de
griner Læseren nøgne i Møde. Det afgørende
ved Tove Ditlevsens Roman er, at den helt
igennem er en Digters Værk. Intet Øjeblik
fornemmer man andre Hensyn end de rent
digteriske: Skildringen af denne unge,
hemmede og fortvivlede Kvinde, hendes
Ensomhedsfølelse, hendes Angstpsykose, hendes
vaagnende, langsomt fremadskridende Erkendelse.
Romanen er meget menneskelig og samtidig
»spændende« paa den noble Maade, der gør
en Bog gribende. Det er et Kriminaldrama,
men et Kriminaldrama, hvis Hovedperson er
en nøgen, angstfuld Menneskesjæl, som
stunder mod Sundheden.

Tove Ditlevsen har med en Dygtighed, der
forbavser hos en debuterende
Romanforfatterinde, formaaet at fastholde Bogens
Hemmelighed lige til den endelige Opløsning, holde
den svævende som en Atmosfære, der lægger
sig besættende omkring Læseren. Det er ikke
alene meget dygtigt, det er meget poetisk. Som
Digtning og Skribentpræstation naar Bogen
lige højt. Og saa er dens Kvaliteter endda ikke
udtømt med den fuldt gennemspillede Skæbne,
der er Hovedpersonens. Denne Skæbne er lagt
ind i en Milieuskildring, som er fremragende
god. En hel Klasse af unge Mennesker, som
ikke før har været skildret i den danske
Romanlitteratur, træder frem i Bogen. Det er de
fattige Kontorpiger, Fabrikspigerne, de unge
Arbejdere og Ekspedienter, en Samfundsklasse,
som med Mistænksomhed afviser Omgangen
med den akademiske Ungdom, der blev skildret
i Knud Sønderbys Romaner, og lever i en
hemmet og lukket Egenverden af faa Glæder
og megen Fortvivlelse.

Det er morsomt med en ung, lyrisk
Digterinde som Tove Ditlevsen, der springer ud
som moden Epiker. Det er en Fornøjelse med
Aage Dons. Hans sidste Roman var fortrinlig,

38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free