- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
75

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1942 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

dess stund var inne intalade sig alltjämt en
inbilsk patriotism att engelsk moral var
tillräckligt för att med ömkligt föråldrad och
otillräcklig utrustning kunna möta tyska tanks
och stukaplan. Och nu fick folket betala med
blod och lidanden allt vad de styrande
försummat. Han, soldaten, har varit med där
offren krävts och han vill för sin del inte
fortsätta längre. Han tror inte på meningen med
detta krig; vad som angår folket mer än något
krig är kampen för ett nytt England. Och det
blir slutligen den punkt där de kan mötas,
proletärsonen och medelklassflickan: att kriget
mot nazismen samtidigt blir en kamp för det
nya England.

Först försöker han sig dock på att löpa linan
ut; han håller sig undan från krigstjänsten,
irrar omkring några dygn som en fredlös,
jagad av polis och hemvärn, tills han håller
på att tappa bort sig själv och sin idé i den
•överväldigande fysiska tröttheten. Men innan
han anmäler sig själv och tar konsekvenserna
av sin krigsvägran vill han gifta sig med
flickan. Han råkar emellertid illa ut på vägen
när han försöker hjälpa några offer för ett
nedstörtat tyskt bombplan. Den unga kvinnan,
som ska föda hans barn, går ut i bombnattens
London och hör, inte utan hopp, vad ingen
hört under århundraden: "Londons rytande
när det värjde sig med ryggen mot väggen."

I förloppet finns inarbetade en mängd
ovanliga erfarenheter både av krigets fasor och av
fredstidens hårda existenskamp: scener som
ger ett blixtlikt etsande intryck. Det är de
döende sårades upphöjda förakt för de levande,
de stridandes hat till de civila, den tanklösa
brutaliteten på arbetsplatserna (bland annat en
yngling som på skämt får tarmarna
sönderrivna av en slang med komprimerad luft). Den
primitive vilden dyker ständigt upp inom
civilisationsmänniskan; alla rymmer överraskande
möjligheter både till det goda och det onda.
Vad som behövs, menar denne författare, är
en känslans och trons pånyttfödelse, en
förening av intellektets och sinnenas möjligheter,
inte genom den brottsligt kompromissande
kristendomen, men möjligen i själva
Kristusgestaltens tecken.

Det är en bok som slungats ut direkt ur
virveln av krig och brännande problem.
Uppfylld av nuets flämtande andedräkt är den inte
precis något diktverk för framtiden. Den stän-

diga dialogformen är visserligen lättläst, men
gör gärna atmosfären alltför tunn, omgivningen
osynlig och de dubbelt för många sidorna
onödigt lättviktiga. Artur Lundkvist

Barflicka och rättstragedi

PATRICK HAMILTON: Ella. Översättning av
Nils Jacobsson. Hökerbergs 1941.
6:75.

IRVING STONE: Falskt vittnesbörd.
Översättning av Marga Lettström-Frunck.
Wahlström & Widstrand 1941. 8:50.

Patrick Hamilton tillhör de nya
psykologiska realisterna bland engelska författare,
dessa som kan välja de mest närliggande och
skenbart obetydliga ämnen och utan att rucka
på den dithörande banaliteten ändå
åstadkomma en kritiskt inträngande skildring. Det
är betecknande att hans bok "Ella" i originalet
har den hårdare titeln "The Plains of Cement".
Han berättar där på ett mycket engelskt sätt,
med stillsamt obeveklig ironi och lakoniskt
konstaterande observationskonst, om den
tjugu-åttaåriga Ella, anställd på en bar vid Oxford
Street i London: en "dygdig, vardaglig och
rättfram flicka", inte vacker, inte märklig på
något sätt, utan banalt konventionell och
uppfylld av utnötta ordspråk. Hon är så
fullständigt underkastad den folkliga uppsättningen av
standardiserade förhållningsregler att hon
ständigt kommer i de besynnerligaste konflikter
med sitt verkliga, inre jag. Barägarens
pojklymmel, som förföljer och pinar henne, finner
hon i det längsta lustig och förtjusande enligt
gällande schablon, eftersom han tillhör
kategorien "liten grabb". Den avskydde, tyranniske
fosterfadern, som insjuknar och inger hopp
om en efterlämnad penningsumma, väcker hos
henne givetvis de livligaste bekymmer för
hans liv.

När nu Ella får en äldre beundrare med det
rysliga namnet Eccles kan hon förstås inte
säga nej och sätta en gräns för hans
närmanden. Han bjuder henne ut och tvångsförlovar
sig med henne och terroriserar henne med sin
egenkära, påträngande förälskelse. Han är
alldeles odräglig med sin understrukna sociala,
ekonomiska och personliga överlägsenhet, sin

75

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free