- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
144

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. Februari 1942 - Gunnar Brandell: Svenskt forum 1941

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GUNNAR BRANDELL

massans katastrofala mindervärdighet, och han
gör det med framgång. Enligt de tidigare
auktorerna var massan, så kan man
sammanfatta hans resonemang, positivt ond, men en
granskning av berömda massupplopp i
historien och nutiden visar, att massan visserligen
åstadkommer en hel del ont — men i kraft av
sin passivitet. Massrörelserna präglas av ett
fåtal, förbrytare och mindervärdiga; "den stora
massan" är däremot alltid neutral. Bastiljen
föll enligt Carlyle för ett undergörande larm,
liksom Jeriko; Baschwitz går ännu längre och
menar att de flesta av dem som "stormade"
Bastiljen i själva verket stod med händerna
i fickorna och tittade på. Massan uppträder
med andra ord inför de enskilda individernas
våldsdåd så som den fullfjädrade historikern
inför det förflutnas och nuets tragedier: ser
på, begriper men ingriper inte!

Det är svårt att i detalj kontrollera
Baschwitz’ teser. I varje fall ger hans bok en
intressant ömvändning av problemet, och, själv ett
diskussionsinlägg, innebär den ett kraftigt,
nyttigt och nödvändigt hävdande av
diskussionens möjligheter gentemot romantiska
kollektivläror. I en värld, där propagandan synes
vara allt, vill Baschwitz få samtalet att växa
i betydelse, och mot erfarenheterna av de
smarta bedragare som med glans och
eftertryck drar världen vid näsan ställer han
upptäckten av "de anständiga människornas
överväldigande stora förbund".

*



Man nalkas förmodligen inte Birger
Beckmans debattbok "Massan, friheten och
samvetet" från riktigt rätt håll, om man anknyter
till den grundläggande frågan om
diskussionens, det fria meningsutbytets möjlighet eller
värde — ty därpå har Beckman inte tvivlat.
Han hör till dem som ivrigast kämpar för en
fri press, en fri människa och ett fritt samvete.
Han är liberal, och ett av hans bekymmer är

att det aktuella politiska nyckelordet, ordet
demokrati, inte bland sina stavelser rymmer
någon med anknytning till frihetsbegreppet;
däri ser han en motsvarighet till det
förhållandet, att vår demokratiska folkhemspolitik
rymmer ett element av centralisering,
standardisering och tvång, som är föremål för
hans livliga avsky. Den massiva
tvångsföreställning, som ligger till grund för åtskilligt
samhälleligt tänkande i våra dagar — att
allting blir bra bara det blir organiserat — är
visserligen naturlig för ämbetsmän och
militärer ; men Beckman ställer frågan varför detta
sätt att tänka fått utöva en så nivellerande
inverkan på hela vårt politiska liv, och han
finner förklaringen i partierna. Parti är fria
staters liv, visserligen, men partitvånget kan
vara mindre snävt än hos oss, och bredvid
partiet, som är en form för effektivitetens skull,
bör finnas individen som man kan diskutera
med, övertyga och få på bättre tankar. Därför
överväger Beckman att göra våra partival till
personval, att skapa sockenpresidenter som
tillsätts på viss tid och på motsvarande sätt i den
centrala ledningen höja det personliga ansvaret
genom att i några få instanser samla det
inflytande, som nu äges av de anonyma
statsmakterna. Dessa radikala förslag må granskas
av organisatörerna; jag stannar vid att
Beckman i sitt arbete på ultraliberalt vis begynner
politiken utanför politiken. För honom blir
politiken ett verktyg för ett människoideal och
ett kulturideal — frihetens och samvetets. I sin
sympati för decentraliseringen och
lokalpatriotismen, sin misstro mot tvång och
förmyn-daranda ger han en fläkt från den grekiska
agoran — och från Göteborg.

Av 1941 års svenska debattörer på den
svenska bokmarknaden hyser utan tvivel Tom
Söderberg det största förtroendet till
förnuftets möjligheter att lysa tvärsigenom tillvaron

144

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free