- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
271

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1942 - Eyvind Johnson: Konstnärinnan Isabelle. Ur ett kommande arbete

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRINNAN ISABELLE

Närhet

Han kom dagen innan han skulle fara hem.
Hon hade blommor på ett bord, och det var
chrysanthèmer som lyste blåvitt från den nya
duken på stafflit.

Var har ni arkebuseringssaken? Färdig?

Jag har ställt undan den, sa hon.

Gett opp då?

Ja. — Nej, inte riktigt. Jag vet inte. Men
jag kan inte göra den nu.

Hon stod bakom hans rygg och tittade över
hans axel på blommorna. Han var så kort men
bred, fast, stabil. Hon hade tagit på sig
låg-klackade skor. Hans kind var fast, hans huvud
stabilt. Det fanns kraft i hans nacke och
axlarna och ryggen. Hon kände plötsligt hans
fysiska närhet och lyfte sin högra hand och
lät den vila på hans axel. De stod alldeles stilla
framför blommorna. Hon såg hur hans nacke
långsamt rodnade. Han lyfte sin vänstra hand
och lade den på hennes. Nu känner han min
närhet, tänkte hon. Det var längesen denna
våg lämnat henne, och nu kom den tillbaka
och var en öppnad port till befrielse. Nu kände
hon sig fången i sitt verk och Errlandes — nej
bara i Errlandes — och ville bli fri, snabbt,
genast. Han har trygghet i sitt ansikte och
i sin kropp, tänkte hon. Fyrti år ungefär.

Jag tänkte föreslå er att gå ut med mig
i kväll, mumlade han.

Inte ut, sa hon, jag vill inte gå ut, jag vill
att ni ska vara här.

Sedan och sedan

Hon följde honom till Gare du Nord då han
skulle fara.

Inne i bilens trygghet sa hon: Jag tycker om
dig, Youhannès. Att se på dig, du är så kort
och bred och trygg. Att höra din röst, den är
så trygg och du talar inte så fort. Att röra vid
din hand och din kind och inte tänka att du
är färger eller linjer eller något att ha olika
belysningar på. Du är ett landskap där man

inte behöver ha målarskrin med sig. Du är en
Maine-ichà. Min hand tycker om din.

Min hand tycker om din, Isabelle. Jag vill
hjälpa dig som jag kan när du kommer till
Sverige.

Jag vill att du ska hjälpa mig när jag
kommer. Ingen behöver hjälpa mig, för jag lever
ändå, men jag vill att du ska hjälpa mig. Ifall
jag målar där så vill jag att du någon gång
ska se vad jag målar och säga något om det.
Nej, inte säga något om det. Jag vill lära
känna dig så bra att du inte behöver säga
något om det.

Hon lyssnade till sin egen röst och tyckte
om den nu. Ibland hade hon tyckt att den var
oklar och att alla ord stockade sig i halsen.
Nu talade hon fritt och kände sig fri. Hon slöt
ögonen.

Jag skulle nog kunna måla mycket, många
saker, Youhannès.

Ja, sedan och sedan

Han skrev långa brev till henne där han
talade om allt som inte intresserade henne ett
dugg, men hon tyckte om själva tonen i dem.
Han satt i det långa landet i norr och berättade
för henne hur det var ute i världen. Där uppe
fanns en grupp som förde samtal. De hade
talat om konst, och han refererade vad en av
dem sagt (han var läkare och hette Segel) :

Monsieur Segel: Färgerna, linjerna
måste ge uttryck åt rörelse. Det är det levande,
mänskokroppens rörelser, eller, om ni vill,
naturens rytm, framglidandet eller
eruptionerna som måste uttryckas. Cézanne målade
inte av ett vaxäpple, men han använde det
som modell för att modellen skulle hålla sig
medan han skapade ett tungt, saftigt, fullmoget,
genomskinligt äpple. Det är en rörelse han
fångar likaväl som Degas’ dansbilder gör det.

Jag, Joh. K.: Resultaten kan man ju
diskutera. Men konstskapandet är en av de
högsta, ja, den högsta mänskliga skapelse-

271

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free