- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
285

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1942 - Artur Lundkvist: Amerikansk kritik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AMERIKANSK KRITIK

den väldiga kontinenten och förhärliga deras
gärning. Cooper blev därvidlag föregångaren
och samtidigt den nya nationens förste store
romandiktare. Han var redan en stadgad
lant-junkare när han av en händelse kom att bli
författare: efter att han med avsmak läst en
roman och blivit utmanad av sin fru att skriva
något bättre. Han fann det hopplöst att tävla
med Scott på det historiska området och vände
sig därför till vildmarken och sjömanslivet,
som han hade egna erfarenheter av. Han
fulländade äventyrsromanens typiska
spänningsteknik, enligt schemat flykt-och-förföljelse, och
avvann den elementära naturen dess högtidliga
poesi. Men Coopers otaliga efterföljare
scha-bloniserade snart äventyrsromantiken tills den
inte blev annat än en avart av litteratur.

Dessa tidiga amerikanska författare var alla
tekniska improvisatorer och dilettanter. Den
förste som målmedvetet utbildade sig i
roman-författandets krävande konst var Hawthorne,
puritansonen från det historiska Salem. Han
arbetade i tjugufem år på att fullkomna sig
innan han framträdde med mästerverket "The
Scarlet Letter", ett oprovinsiellt psykologiskt
drama, byggt på puritandogmen om
äktenskapsbrottets oförlåtliga synd och på hans
egen insikt i människonaturens oförenlighet
med sådana lagar. Hester, hans präktiga
synderska, var den första betydande amerikanska
romanhjältinnan, lysande av naturens friskhet
i det karga Salem. Ett annat mästerverk
skapade Hawthornes vän Melville med sin "Moby
Dick", det symboliska eposet om jakten på
den demoniska vita jättevalen. I sin våldsamma
livsbesvikelse var Melville ständigt rastlös och
besatt, likt sin hjälte Ahab, som i havets
Leviatan såg den universella ondskans idé
inkarnerad och jagade den ända in i
undergången. Innan han i förtid förstummades skrev
Melville bland annat den nästan
psykoanalytiska blodstragedien "Pierre", som väckte
samtidens djupa motvilja. Först 1920-talet

återupptäckte Melville och gav honom en plats
i närheten av Dostojevski.

Formeln för de populära romanerna vid
århundradets mitt anger Van Doren med orden
Blod och Tårar. Amerika översvämmades av
Dime Novels, tiocentsromaner, av vilka
produktiva författare levererade ända till en i
veckan och några kom upp till sammanlagt
sexhundra alster. Det var det rena
äventyrs-rafflet där blodet flöt i strömmar. En feminin
motsvarighet utgjordes av de tårdrypande
familjeromaner som lästes framför allt av
unga flickor, en genre som tillsatt med
reformpatos och social sentimentalitet nådde sitt
högsta i "Onkel Toms stuga" av Harriet
Beecher Stowe, en dotter, syster, hustru och
moder till prästmän. Religiös känslosamhet i
romanform tillhandahölls framgångsrikt av de
båda prästerna Holland och Roe, vilka dock
blev ohjälpligt distanserade av general
Wallaces "Ben-Hur", denna mäktiga följetong från
kristendomens genombrottstid.

Mängden av litterärt undermåliga
idealis-tisk-moraliska romaner hade främst betydelse
därigenom att de bidrog att definitivt vinna
fältet för romanformen. Motståndet mot
romanen var från början kompakt och höll i sig
länge i konservativa, puritanska och
sekteris-tiska kretsar, för vilka själva begreppet roman
var liktydigt med något omoraliskt och
fördärvligt eller i varje fall onyttigt och
värdelöst. För att överhuvud kunna utöva sin
verksamhet måste romanförfattarna anlägga
välsinnad förklädnad, gå de allmänna fördomarna
till mötes och begränsa sig till erkänt legitima
ämnen. (Den amerikanska romanen var även
ekonomiskt handikapad i konkurrensen med
den engelska, eftersom internationell copyright
saknades intill 1891. Detta förhållande
gynnade framväxten av den speciella amerikanska
novellen, short storyn, som lanserades av de
otaliga magasinen och vann en bestående
popularitet.) Men romanen förstod alltså att

285

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free