- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
287

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1942 - Artur Lundkvist: Amerikansk kritik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AMERIKANSK KRITIK

utförligt, intresserat och märkbart engagerat,
under det Sherwood Anderson missvisande
behandlas på knappa två sidor i anslutning till
"revolten mot småstaden". Och betydligt större
vikt fästes vid skaldinnan Elinor Wylies fvra
ironiska romaner, vars glittrande emalj hårda
ytor anses garantera varaktighet!

Det är påfallande hur Van Doren, när han
kommer närmare in på tjugu- och trettiotalens
litteratur, med det kortare perspektivet
förlorar proportionssinne och omdömesförmåga
och blir egendomligt hjälplös i sina
karakteristiker. Han är uteslutande litteraturhistoriker,
inte aktuell kritiker. På nära håll fäster han sig
alltför mycket vid böckers tillfälliga betydelse
som inslag i dagsbilden, inte vid deras mera
varaktiga konstnärliga värde. Han förmår
heller inte ge någon riktig relief åt de
allmänna tendenserna inom denna periods
litteratur: tjugutalets besvikna
efterkrigsmen-talitet, den hårdkokta gangsterromantiken och
depressionens anlopp med en ström av ny,
social realism, av mer eller mindre proletära
och revolutionära romaner. Däremot talar han
med tillfredsställelse om det symtomatiska i
trettiotalets stora romansuccéer, inbegripet
"Borta med vinden" och "Anthony Adverse".

Van Dorens för övrigt utmärkt läsvärda
historik över den amerikanska romanen
skämmes alltså av en fragmentarisk och
otillfredsställande behandling av de båda sista
årtiondenas författare. För att få besked om dem

måste man vända sig till ett annat arbete.

*



Joseph Warren Beach framlägger med sin
"American Fiction 1920—1940" en
grundläggande studie av denna periods betydande
amerikanska författare. Då han ännu inte anser
tiden inne för en genomförd kritisk värdering
av dessa författare har han i stället gjort sig
till deras uttolkare, vältalig, välunderrättad,
ställvis verkligt skarpsinnig. Han ställer sig

tämligen oreserverat på författarnas sida vid
denna sin självvalda uppgift att introducera
dem hos en allmänhet som bara är alltför van
vid mera banal och konventionell litteratur.
Beach är en professor med lång
litteraturkritisk erfarenhet och han genomför sin
pedagogiska roll med stor taktisk skicklighet. Han
tynger naturligtvis en del på sociala
synpunkter och blir kanske ibland en aning
beskäftig i sina ansträngningar att klarlägga
den inneboende moralen i denna hårdhänta
och fränt verklighetsladdade romankonst. Men
vad den breda publiken med vidhängande
recensenter inte själv kan upptäcka bör väl
utpekas för den.

De åtta författare Beach valt ut är Dos
Passos, Hemingway, Faulkner, Wolfe,
Cald-well, Marquand, Farrell och Steinbeck. Man
saknar knappast något namn; däremot hör
Marquand inte hemma i sällskapet: han väger
alltför lätt, vilket Beach är medveten om och
halvt urskuldar sig för. Om de andra sju gäller
oförminskat vad han säger om dem: att de
var på sitt sätt är överlägsna konstnärer, som
skänker egenartad form åt sitt material och
hög intensitet åt sin framställning; att de söker
nå ner till det väsentligaste i mänsklig
erfarenhet och därför, då den mänskliga naturen
tydligast uppenbarar sig i extrema fall, använder
sig av karaktärer och tilldragelser som är mera
sensationella än de genomsnittliga.

Dessa författare, framhåller Beach vidare,
tillhör alltigenom vår egen tid och är ett
resultat av den värld vi framskapat. Deras
desillusionerade, strängt realistiska uppfattning av
människonaturen och samhället grundlades
under världskrigsskedet och fick sin senare
inriktning genom den ekonomiska
krisperioden. I sin egenskap av känsliga iakttagare är
de väl medvetna om de invecklade
orsaksförhållandena på det moraliska området, liksom
om det sätt på vilket det individuella livet är
omslutet av och beroende av samhällslivet

287

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free