- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
355

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. Maj 1942 - Ronald Fangen: Andet brev om norsk litteraturs historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDET BREV OM NORSK

LITTERATU RS HISTORIE

og danske tendenser. Regjeringen må til og
med ha frygtet at klubben skulde få politiske
konsekvenser hvis den kontrolløst blev overlatt
til nordmendene: den utferdiget en
bestemmelse om at den også skulde opta danske
medlemmer, ellers vilde den bli forbudt. Mange
danske medlemmer blev det aldrig i Det norske
selskap, til gjengjeld kom en så ypperlig månd
som Rahbek til at bli et ivrig medlem.

De to betydeligste nordmend i selskapet var
Wessel og Johan Nordahl Brun. Det er vel
også de eneste av selskapets mange digtende
medlemmer som man idag kan lese med
utbytte og beundring. De andre tilhører
litteraturhistorien. Av de to er igjen Nordahl Brun
utvilsomt den mest livskraftige, originale og
omfattende. For ham blev selskapet bare et
gjennemgangsstadium, men han skaffet de
norske i Kjøbenhavn en stor henrykkelse og
seier med sin tragedie «Zarine» som blev
opført på det Kgl. Theater og blev en stor
sukcess. Han skrev den patriotiske drikkevise
«For Norge, Kjæmpers fødeland» som
begeistret de norske og forferdet de danske
myndigheter til den grad at visen blev beslaglagt.
Han endte som biskop i Bergen, elsket, frygtet
og beundret for sin store folkelige veltalenhet,
sin landsfaderlige myndighet og sit poetiske
mesterskap. Han har skrevet salmer som den
dag idag hører til den norske salmeboks
klenodier. — Wessel blev av sine kamerater i Det
norske selskap betragtet som Holbergs etling
og arvtager. Men det var bare en liten del
av Holbergs arv som kunde hvile på Wessels
spinkle skuldre. Han hadde artistisk evne og
han tenkte og reagerte uforvrøvlet og sundt.
Men han var et typisk reaktionstalent. Hans
hovedverk «Kierlighed uden strømper» er en
parodi, uforlignelig morsom, ypperlig
gjennemført, uten tvil en av de mest vellykkede
parodier i verdenslitteraturen. Men den er ikke
som Holbergs komedier skapt i den forening
av våken, omfattende virkelighetsiagttagelse og

suveren fantasi som konstituerer virkelig
digtning. Hans andre dramatiske arbeider har ikke
stor værdi. Det har derimot hans epigrammer
og versifiserte komiske fortellinger. Han var
som digter et utpreget litteraturfenomen, som
menneske typisk bohem.

Selskapet rummet altså så vidt forskjellige
typer som Brun og Wessel. Ut fra det kunde
man kanske mene at det ikke var noe andet
end et fritt forum, en selskapelig-litterær klubb.
Men det var og betydde noe meget mer. Det
var for det første utslag av norsk
selvhevdelses-trang på dansk grund. Det blev for det andet,
som professor Winsnes gjør opmerksom på
i sit verk om selskapet («Det norske selskap
1772—1812», Aschehoug 1924) «en
forutsetning både for vort universitet og vor
forfatning» forsåvidt som enkelte av de mend som
førte begge saker frem til seier hadde fåt
avgjørende indtrykk og impulser da de som
unge mend var medlemmer av selskapet. Men
det interessanteste ved hele Det norske selskap
er den opposition det kom i til den
Klopstock-påvirkede danske «førromantikk» hvis store
navn er Ewald. Oppositionen var på mange
måter urimelig, men den var ikke tilfeldig. Den
var, som både Bull og Winsnes viser, bestemt
av «at nordmendene lenge holdt fast på den
klassiske livsopfatning og det klassicistiske
kunstsyn, på hele den holbergske humanisme,
som de danske modernister og tyskpåvirkede
digtere og estetikere dengang mente sig at
være ferdige med» (Bull). «Rent
instinktmes-sig søkte de norske digtere til Holberg som vern
mot det tysk-danske. Her var mål og måte, lys
og klarhet, sandhet og natur» (Winsnes). Dette
blev ikke den norske litteraturs definitive
holdning til romantikken; da den for alvor flyttet
hjem kunde den ikke lenger «avreagere»
romantikken i en patriotisk bestemt protestholdning
mot Klopstock-Ewald; romantikkens ideer grep
sindene i Norge som i alle europeiske
kulturland.

*



355

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free