- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
411

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1942 - Kommentarer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOMMENTARER

Litterära rekordlistor

Den amerikanska rekordjakten och
sensationslystnaden lämnar inte heller konsten och
litteraturen i fred. Kan ett verks värde och
framgång mätas i siffror så nog görs det. Det
är amerikanarna som skapat det efterhängsna
bestsellerbegreppet, vilket på allvar kommit
in även i svenskt språkbruk och knäsatts av
en stor stockholmstidning, som varje månad
publicerar en bestsellerlista efter amerikanskt
mönster. Den som hellre läser vad alla andra
läser än går på egna upptäcktsfärder behöver
alltså inte vara i tvivelsmål om vad han bör
läsa.

När det gäller utlandet tycks allmänheten
ha något överdrivna föreställningar om
böckernas försäljningssiffror. Man tror att
förhållandena äro i grund olika på
världsspråkens bokmarknader mot härhemma. Detta
är fel. Det är i verkligheten inte så stor
skillnad på medelupplagorna för en svensk, en
tysk, en engelsk eller en amerikansk bok.
Antalet potentiella läsare är visserligen oändligt
mycket mindre för en svensk bok än t. ex.
för en engelsk, men det kompenseras av att
mer än tio gånger flera böcker om året utges
i England än i Sverige. Därtill kommer att
vanan att köpa böcker är mera utbredd i
Sverige än i England, där folk inom alla
samhällsklasser gå till biblioteken när de vilja ha
en bok.

Däremot är ju skillnaden mellan en svensk
och en utländsk bestseller stor. Det räknas
som för svenska förhållanden ytterst
anmärkningsvärt att en bok under sitt första år säljs
i 40—50,000 ex. såsom fallet är med Vilhelm

Mobergs "Rid i natt" och Frans G.
Bengtssons "Röde Orm". Så utpräglade best-sellers
uppträda endast sällan i våra boklådor, där
det räknas som en klar succé att en bok säljs
i 5—10,000 exemplar.

Även i Amerika innebär en försäljning på
30—50,000 ex. att en bok kliver ganska
högt upp på bestsellerlistorna. Lika sällsynta
som dylika siffror äro hos oss, lika sällsynt
är det där att en bok avsevärt ränner upp
ur de ordinära succéernas och bestsellrarnas
undervegetation. Siffror på 100,000 till en
halv million uppnås av i runt tal tio böcker
om året i Amerika, medan en jätteförsäljning
i England (där publikens hjordinstinkt inte
är lika utvecklad) brukar stoppa vid
100—-150,000 ex. Som i England äro ungefär
förhållandena i Tyskland.

Amerika står alltid i särklass när det gäller
att inte bara hålla reda på bestsellers utan
också göra dem. Tävlingsinstinkten och
framgångskulten, som åtminstone varit
amerikanska nationalegenskaper, förneka sig inte.
Nu läser man i tidskriften Time (9 febr. 1942)
att en förnämlig jury för ett jubilerande Long
Islandsbiblioteks räkning tagit sig för att
samla ihop de mest betydelsefulla
("influen-tial") böckerna under de sista femtio åren,
vilka utställdes sida vid sida med de mest
populära böckerna från samma tid, utvalda
av bibliotekstjänstemännen med ledning av
försäljningssiffrorna. Sådana listor ha ju
alltid kuriositetens intresse och ge hos mången
stoff till meditationer över den egna
okunnigheten. Dessa voro de enligt juryn tio mest
inflytelserika böckerna i den ordning de place-

411

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0427.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free