- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
435

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1942 - Sven Stolpe: Mystik och politik. Aldous Huxleys nya bok

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIK OCH POLITIK

levde som ung religionskrigens fasor, och
sannolikt grundlades redan under denna tid
hans stora längtan efter en stark fransk
statsmakt, som kunde ge den splittrade nationen
en fast struktur och omöjliggöra alla fortsatta
inre stridigheter. År 1591 inträffade i hans
liv en egendomlig händelse, som han själv åtta
år senare skildrat i en skrift, kallad "Discours
en forme d’Exclamation".

Den fjortonårige gossen förälskade sig i en
jämnårig flicka. Fader Josefs egen skildring
för tanken till Dantes berättelse om sin
ungdomskärlek. Han var besatt av den strålande
flickan, hade inte ögon och öron för
någonting annat, älskade henne med en våldsam
passion. En dag satt han tillsammans med
den älskade och en flock kamrater och spelade
kort. Plötsligt kände han — utan minsta
förberedelse — kallelsen. Han upplevde med en
oerhörd skärpa, att all denna glädje var sken,
att han satt som en fördömd bland fördömda.
Det egendomliga är, att den skräck, som denna
nya insikt skapade inom gossen, omedelbart
efterföljdes av en annan känsla — en oerhörd
glädje. Plötsligt kände han på ett alldeles nytt
sätt, att en andlig makt trängde in i hans själ
och befallde honom att lyda; plötsligt kände
han Guds heliga närvaro. Upplevelsen blev så
våldsam, att han nästan förlorade medvetandet.
Hans kamrater märkte, hur han bleknade, och
förde honom ut i friska luften. När de kom
ut i parken, ringde klockorna till vesper.
François föreslog med skälvande stämma, att
de alla skulle gå till kyrkan. De lydde honom,
och han knäböjde strax därefter inför altaret.
Vid hans sida låg den strålande flicka, som
han hade älskat. Hennes ansikte lyste, och han
kände fortfarande dess oerhörda appell. Men
med ännu större styrka lyste över altaret emot
honom Kristi ansikte, och till sist kunde han
inte se någonting annat.

Ett gott bevis för realismen i fader Josefs
berättelse är, att han också omtalar, att denna

upplevelse några dagar senare — bleknade.
Hans passion vaknade till nytt liv, och innan
veckan var över, var han dess slav alldeles som
förut. Detta plågsamma tillstånd varade fyra
månader. Därefter inträffade en händelse, som
fader Josef själv tolkade som Guds direkta
ingripande, en varning. François lekte med ett
armborst och var därunder nära att döda sin
egen mor. Skräcken gjorde honom plötsligt
klarsynt. Underligt nog nämner han också som
en annan viktig bidragande omständighet en
bok. Några maroderande soldater kvarlämnade
ett exemplar av "Barlaam och Josafat", och
boken gjorde ett mäktigt intryck på pojken.
I själva verket är "Barlaam och Josafat"
ingenting annat än en tidig, kristnad
Buddhabio-grafi — Huxley gör i detta sammanhang en
bitter reflexion och beklagar, att kristendomen
inte tidigare kom i kontakt med den autentiska
buddhismen, som skulle ha kunnat lära den
ofantligt mycket om de eviga lagarna för
andligt liv. — Vid samma tid greps François också
av en skräck mot kvinnan, som kom att prägla
hela hans följande liv. Han brukade säga:
"Jag bryr mig inte det ringaste om kvinnan,
om hon inte är instängd och avskild från
ljuset — liksom så många andra mysterier kan
hon inte betraktas annat än med ett slags
skräck." Man kan besöka kvinnan endast så
som man besöker "vilda djur, vilka man är
glad att se på utan att komma dem för nära ..."

François växte emellertid upp till en ung
riddersman. Han tjänstgjorde vid hovet, och
endast få i hans omgivning anade något av
den eld, som brann i hans inre. Då fick han
1598 läsa en bok av Pierre de Bérulle, kallad
"Bref Discours sur 1’Abnégation Intérieure",
och därmed vände han hovet ryggen. I stället
kom han nu i kontakt med den förandligade
krets, som med vördnad lyssnade till madame
Acaries mystiska upplevelser och följde Bérulles
metodiska anvisningar. Och — som redan
antytts — redan genom denna krets men senare

435

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free