- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
451

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1942 - Artur Lundkvist: Böcker från väster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BÖCKER FRÅN VÄSTER

raskande dyker upp. Flickans sinnesnärvaro
är något otroligt där hon, sedan lekkamraterna
blivit dödade, irrar omkring med sin släde
i den brinnande staden med striden rasande
runtomkring. Staden faller genom
postmästarens förräderi och försvararna trängs tillbaka
till sågverket, där Britta finner fadern med ett
maskingevär i skydd av massiva plankstaplar.
De bekämpar tanksen med dynamit ända tills
ett flygplan ingriper med bomber och driver
bort dem. Fadern spränger slutligen bron
utanför hemmet och håller fienden på avstånd med
sitt maskingevär. Han vägrar att ta del av
de kapitulationsvillkor som Ralph infinner sig
med; modern skjuter själv ner sin förrädiske
son och flyr upp i fjället, medan hemmet och
mannen utplånas bakom henne av en bomb.
Strid till det yttersta, med vapen så länge det
går och sedan på annat sätt, det är den plikt
som en helig vrede inger dessa överfallna
människor.

Stridsscenerna besitter stor spänning och
åskådlighet; man vill nästan förmoda att
författaren själv varit med. Namnet Engstrand
låter ju skandinaviskt, men en del drag i
skildringen tyder på att han bara möjligen kan
vara ättling till norrmän. Familjelivet verkar
avståndsmässigt idealiserat, med en genreaktig
prägel av oljetryck och film, utan naturliga
motsättningar inom den idylliska
avgräns-ningen. Till det filmaktiga hör även
hemlighållandet av Rights död, den långvariga
oklarheten kring Ralph och modern som bär med
sig mannens avslitna arm upp i fjällen. Mera
diktarfantasi ligger det i sådana infall som att
Astri skriver Ralphs namn på magen med sitt
läppstift och att tvillingarna envisas att
tillsammans vilja gifta sig med flickan som de
gjort med barn. Det långa återblickande kapitlet
från Tyskland, medan Ralph dör, bryter
förloppet något, men vill förklara hans
uppförande genom att belysa nazismens demo-

niska förvandlingsmetoder. Med sin oneutralt
vitglödgade övertygelse lyckas boken på det
hela taget ställa Norges ödestimma i skarp
relief.

James M. Cain vann från början, med "The
Postman Always Rings Twice", rykte som en
av de mest kallhamrade amerikanerna. Hans
nästa bok var en halvt misslyckad kompromiss
mellan hårdkokthet och publikromantik. Just
denna programmässigt känslofria författartyp
brukar ha lätt att falla för maskerad
sentimentalitet; Cain är emellertid tydligen en
mycket medveten herre och har värjt sig mot
denna fara i sin nya roman, "Mildred Pierce".
Den handlar väsentligen om en moders kärlek
till sin dotter och kunde alltså ha inbjudit till
orgier av tårdränkt förljugenhet. Men Cain
har med dubbelbottnat mästerskap handskats
med motivet. Det är ingen kall och metallisk
berättelse, den har mycken mänsklig närhet
och värmande vardagsintimitet, utan att dock
pruta av på den inre linjen av klart
genomskådande.

Mildred Pierce är en borgerlig
genomsnittskvinna, bara måhända något mindre sexuellt
hämmad än flertalet. Hon skils från en
svag man som oförskyllt förtjänat och åter
förlorat en massa pengar. Hon strävar
ihärdigt att uppehålla hemmet, sliten mellan
stolthet och nödvändighet, och tar med stor
sj älvövervinnelse plats som servitris. Hon
utnyttjar denna erfarenhet tillsammans med sina
kokersketalanger och startar en restaurang,
som blir oväntat framgångsrik. Hon får en
förnäm älskare, som det efter hand går utför
med, men den sinnlighet han väcker hos henne
betyder ingenting särskilt i hennes liv. Hennes
känsla är helt inriktad på dottern Veda, en
trotsig, brådmogen flicka, som föraktar modern
för att hon arbetar och som bara svärmar för
de rika. Veda utnyttjar modern hänsynslöst,

451

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free