- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
452

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1942 - Artur Lundkvist: Böcker från väster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVIST

förolämpar henne systematiskt och stegrar
därigenom bara ytterligare hennes
otillfredsställda moderskänsla. På det sättet urartar
moderskärleken till en förhärjande passion och
inte ens hennes häftigaste vrede kan övervinna
hungern efter dottern.

Veda anses musikbegåvad, men när hon av
en framstående musiker får veta sanningen,
att hon är hopplös, tar hon resolut död på
denna ambition och inriktar sig som
sjuttonårig skönhet på äventyrliga manipulationer.
Efter ett falskt havandeskap för att utpressa
pengar försvinner hon hemifrån och väcker
efter en tid uppseende som koloratursångerska.
Modern lider den förbiseddas och överflödigas
alla kval, men genom att gifta sig med den
alltjämt förnäme älskaren och rädda hans
förfallna millionärsvilla lyckas hon åter komma
i Vedas närhet. Det blir ruin för hennes
restaurangrörelse, och en natt finner hon dottern
i sin mans säng, kastar sig över henne i ett
svartsjukt raseri (som inte gäller honom) och
är nära att strypa henne. Veda simulerar
röstskada för att komma ifrån ett oförmånligt
kontrakt, hycklar vänskap med modern för att
förhindra skandal och ger henne en sista hj
ärt-stöt innan hon plötsligt flyger i väg för att
besegra världen.

Det är något av amerikansk saga i Mildred
Pierces branta framgångar och nederlag, hon
lyder väsentligen den amerikanska
småborgerlighetens schabloner, men hon är studerad i
detalj med den allmänt gällande verkligheten
för ögonen. Hon har kommit bort från sitt
centrum som kvinna, hennes sociala
strävanden har medfört en undernäring av känslan
som resulterat i en den idealiserade
moderskärlekens neuros. Hon kan inte annat än
förstöra dottern, som värjer sig med hat och
förakt mot hennes uppslukande passion och
skärper sin stålnatur för att trotsa allt vad
moderns företräder. Veda blir en stor sångerska
men ett kallt odjur till kvinna, inställd blott på

sig själv, med sin knivlika vilja till redskap,
grymt lekande med allt och alla.

Boken är skriven med Cains speciella
precision, med en livfull direkthet som inte minst
när det gäller erotiska handgripligheter är av
stark verkan. Han handskas förtroget och
effektivt med samhällslivets yta av illusioner och
följer samtidigt osvikligt det inre skeendets
konturer. Efter denna bok förtjänar Cain ett
utvidgat slag av berömmelse: han har vunnit
avsevärt i bredd och giltighet utan att förlora
i intensitet.

John Faulkner, en yngre broder till
William Faulkner, har debuterat med en bok om
nödhjälpsarbetare i Mississippi, "Men
Work-ing". De biografiska uppgifterna om honom
antyder en äkta faulknersk oro: han rymde
hemifrån som sjuttonårig för att gå med
i kriget, började sedan utbilda sig till
ingenjör, lärde sig flyga och deltog i utrotandet av
insekter från luften, tills han störtade och fick
nog. Senast har han varit anställd i WPA,
den amerikanska organisationen för
nödhjälpsarbete, och det är tydligen intryck därifrån
han nedlagt i sin bok. Den är litterärt föga
självständig, men förefaller välstuderad och
dokumentariskt värdefull. Han har ingenting
av den mörka, omgestaltande fantasikraften
hos brodern William, men det är inte utan att
man känner igen vissa figurer och situationer
i ett enklare, mera fotografiskt utförande. Hans
vita trasproletariat har annars många likheter
i levnadssätt och lynne med Caldwells
georgiatyper, men det är nog ändå Steinbeck som
betytt mest för honom. Han tycks direkt ha
använt "Vredens druvor" som modell för sin
bok; hans fattigfamilj, Taylors, liknar mycket
Joads, fast den är mera sydstatspräglat
grotesk. Men det är samma förnöjsamhet och
sammanhållning, det är åter en vardagstapper
mor, en älsklingsson som råkar illa ut och

452

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0468.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free