- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
517

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. September 1942 - Gunnar Brandell: André Malraux

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDRÉ MA LR AV X

religion. Han hör till dem som söker det
absoluta, men han har sökt det så intensivt, "att
han endast kan finna det i sensationen", i ett
ögonblick av fruktansvärd handling. Men
mordet på en annan överträffas i djup och
våldsamhet endast av en annan handling:
mordet på sig själv. Och helt ut har Tschen
dragit konsekvenserna av sin terroristiska
mystik först då han planlägger attentatet mot
Chiang Kai-shek med sitt eget liv — inte som
insats, ty det gäller alla revolutionärerna,
utan som ett nödvändigt offer. Han skall kasta
sig under Chiangs bil och bomben kommer att
slita sönder honom själv innan den träffar
diktatorn. Med den planen är han inte endast
säker att lyckas; den skänker honom också
självmordets mystiska frihet. Analysen av
Tschens psykologi och utveckling måste med
nödvändighet göra ett sällsamt och kanske
ansträngt intryck på läsaren. Men då
slutscenen kommer med det misslyckade attentatet
— Chiang befann sig inte i bilen — och
självmordet, inser man plötsligt, att detta fall på
intet vis är enastående — terrorakter, som
lagts upp just efter detta schema, har man
kunnat läsa om både i historien och i
tidningarna. André Malraux’ analys är det första
försöket att inifrån skildra den process som
leder fram till en dylik handling — och det
lider inte tvivel att den är mera upplysande
än den obligatoriska diagnosen: sinnesrubbad.
Det självvalda martyriets och den våldsamma
politikens psykologi hade inte kunnat skildras
mera skarpsynt av Dostojevski.

Ryssen Katow är en man för vilken det
fysiska modet är en självklar sak; för honom
är frågan om liv och död inte som för Tschen
någonting metafysiskt och svindlande, men han
andas sin rätta luft först då han utsätter sig
för livsfara. Han åtar sig farliga uppdrag,
frivilligt men utan alla choser, som någonting
helt naturligt. Och förklaringen är en
upplevelse som han haft under det ryska inbördes-

kriget: återigen, precis som hos Garine, en
sådan seen som etsat sig in i minnet hos en
människa och sedan inte släpper henne utan
präglar hela hennes liv. Han har blivit
fusil-jerad av en kulspruta och fallit bakåt i en grav,
som fångarna grävt själva; men kulan har
tagit dåligt, och dagen därpå har han blivit
befriad av de röda, som tagit tillbaka byn.
Denna upplevelse ligger i bakgrunden av hans
medvetande då han utsätter sig för en fara.
På sätt och vis är han besatt av den, men
besattheten ger honom ett bekymmerslöst mod.
Han har redan en gång blivit dödad och en
gång för alla förlorat skräcken för döden. Ur
Malraux’ psykologi växer det sålunda fram
en paradoxal insikt, att tortyr och död inte
skrämmer den som kommit i beröring med
dem, utan föder trots; och den kommunistiska
revolten i Shanghai förklaras med hänvisning
till ett tidigare nedslaget upprorsförsök:

"Revolutionen i februari hade undertryckts
med tillhjälp av alltför mycket tortyr för att
denna revolt skulle behöva sakna beslutsamma
män."

Mycket av krigens och revolutionernas
psykologi förklaras av denna iakttagelse.

Sålunda strävar dessa människor att höja sig
över alla de vanliga betingelserna för
mänskligt liv och spränga gränserna för sin existens.
De fäster inte minsta avseende vid de faktorer,
som binder de flesta vid tillvaron: pengar,
kärlek, komfort. När kommunisten Hemmelreich
får se sin kinesiska hustru och sitt barn
mördade, känner han samtidigt bottenlös sorg och
befrielse: ban hade låtit binda sig av
någonting som hörde livet till, men nu har banden
sprängts och han kan handla fritt. Han blir
en av dem som deltar framgångsrikast i
motståndet mot Chiang Kai-shek och en av de få,
som lyckas ta sig levande från staden. Men
inte heller döden är för dessa människor en
gräns; vana att dagligen riskera sitt liv på
mångfaldiga sätt bibehåller de även inför den

517

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0533.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free