- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
785

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1942 - Artur Lundkvist: Herman Melville

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HERMAN MELVILLE

till den mogne mannens förlösande polaritet
med kvinnan. Hans äktenskap medförde
tydligen ingen förändring därvidlag, utan kom
honom blott att förbinda sexualiteten med
besvärliga försörjningsproblem, som i sin
tur ledde till personlighetens undertryckande,
andens förkvävande. Detta synes ha bidragit
till att sexualdriftens omedvetna urbilder,
kanske i förening med de tidiga
ungdomsminnena av Söderhavets fritt och oskuldsfullt
älskande naturbarn, bundits vid outvecklade
former av erotik. Och det kom honom att
ständigt i fantasien dröja vid det blotta svärmeriet,
den fasthållna försmaken av en aldrig
förverkligad kärlekslycka, av fruktan för att den skulle
vända sig i bitterhet och leda.

Denna hämning kom av allt att döma att
bli en avgörande faktor för hela hans senare
utveckling. Den bidrar att förklara hans tidiga
stagnation, hans olyckliga jagande efter något
slags absolut sanning och mening, hans
överdrivna nej sägande, hans böjelse för att isolera
sig från livet, hans hastigt tilltagande
besvikelse, trötthet och människoförakt, denna
"timonism" som han själv kallade det, efter
Shakespeares misantropiska drama om
atenaren som vände sig bort från världen i maktlös,
självförstörande vrede över lidna oförrätter.
Någon försoning med världen genom den
sinnliga anknytningen stod honom inte till buds,
och den instängda smärtan verkade upplösande
på hela hans verklighetsbild: allt kom att te
sig som förvirring och meningslöshet, ett kaos
bortom gott och ont, där den prisgivne anden

alltid drevs mot sitt nederlag.

*



"Pierre" ansågs av sin samtid vittna om
sjuklig upplösning och väckte närmast
motvilja. Melville hade löpt linan ut och slitit alla
konventionella band; han blev nu snabbt en
alltmera bortglömd författare. Han fortfor
länge att slitas mellan driften till utplåning

och viljan till självhävdelse, men sedan han
så oförbehållsamt givit utlopp åt sitt livs
missräkning kunde han även stundtals närma sig
resignationens lugn. De ord han i "Pierre"
låter Isabel yttra om sig själv verkar redan
ingivna av en sådan sinnesförfattning:

"Jag må ha varit lycklig, men det är inte
i mitt medvetna minne nu. Inte heller känner
jag längtan efter lycka, som om jag aldrig
hade ägt någon; min ande söker annan näring
än lycka, för jag tror jag har en aning om vad
lycka innebär. Jag har lidit av eländighet, men
inte därför att jag saknat lycka och utan att
be om lycka. Jag ber om frid, om orörlighet,
om känslan av mig själv, såsom av en växt
som uppsuger liv utan att söka det och
existerar utan individuell förnimmelse. Jag känner
att det inte kan finnas någon riktig frid i
individualitet. Därför hoppas jag en dag få
känna mig själv drickas upp av den ande som
genomtränger och besjälar alla ting. Jag
känner att jag är en landsflykting här."

Det låg dock inte för Melville att ge upp
utan långvarig kamp och efter några år lät
han åter höra av sig med nya böcker: "Israel
Potter", en historisk-biografisk roman, "The
Piazza Tales", en delvis betydande
novellsamling, och "The Confidence-Man", en satirisk
roman om passagerare på en mississippibåt,
allegorisk och fantastisk. Det är något förstrött
och återhållet över dessa verk, den verklige
Melville är inte närvarande där: de är skrivna
utan egentligt hopp, utan riktig tro på sig
själv och sin konst. Undantag utgör dock några
av berättelserna i "The Piazza Tales", främst
"Benito Cereno", en psykologisk skräckhistoria
om myteri på ett slavskepp och en kapten som
drivits till själsligt sammanbrott, berättad med
en förening av saklighet och underfundig
suggestivitet som en Conrad kan ha lärt sig
åtskilligt av; vidare berättelsegruppen "The
Encantadas": fantasifulla uppförstoringar av
minnesbilder från de ödsliga Galapagosöarna,
med inslag av mänsklig tragedi, som den
trohjärtat gripande historien om indiankvinnan

3 BLU 1942 x

785

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0801.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free