- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
841

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1942 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

visar sig författarinnan kunna bemästra de
ömtåliga situationerna och skänka liv åt de
agerande. Pojken är fint iakttagen trots sin
påkostande roll av mönstergosse, och hans mor
blir patetiskt gripande med sin försenade och
tillbakavisade moderskärlek.

Sorgligt nog har författarinnan klämt dit
en banal happy end efter den vemodiga och
konstnärligt sanna uppgörelsen mellan mor
och son, som hade varit det naturliga
slutackordet. Är det månne filmens sirentoner,
som är skuld även till detta skeppsbrott?

Töre Zetterholm

MARGARETA SUBER: Vänd ditt ansikte till
mig. Norstedts 1942. 8: 75.

Margareta Subers nya roman har en del
konstnärliga brister: den är ojämn, den är löst
komponerad, mittpartiet förmår inte fängsla
intresset och den tillhör inte det fåtal böcker
som man läser om. Men den är ingen
underhållningsroman. När man i julfloden råkar på
en bok som "VäncTditt ansikte till mig" erfar
man ungefär samma känsla som när man på
en stor bjudning träffar en människa som man
kan tala med. Finns det i författarinnans bok
en viss romanteknisk ofullgångenhet så finns
det å andra sidan allvar, psykologi,
människokunskap, ett levande och känsligt språk och en
ofta obestridlig finess. Romanen ger ingen
allsidig belysning av judeproblemet, och i galleriet
av hel-, halv- och kvartsjudiska gestalter är den
grovt materiella, hypermerkantila j udiska typen
bara mycket svagt antydd, men ändå är boken
som helhet ingen panegyrik och ingen
propagandaskrift. Den skildrar en med svenskt
inslag starkt uppblandad judisk släkts
familjeliv, sett inifrån, en släkt med dominerande
intellektuella, filosofiska och vetenskapliga
intressen. Det som ger spänning, perspektiv och
tyngd åt romanen är naturligtvis den
antisemitiska tidsströmningen, som en vacker dag på
1940-talet plötsligt invecklar den svensk-judiska
professorsfamiljen Zender i interna och externa
familjeproblem som man för bara en kort tid
sedan inte ens hade kunnat drömma om. Det
är överflödigt att påpeka att dessa problem
inte bara har judiskt utan också
allmänmänskligt intresse. I stort sett utan starka effekter
konfronteras de olika familjemedlemmarna
med tidsproblemen som härdar en, mjukar

upp en annan och driver en tredje till
självmord. Familjen Zenders 40-talsvardag i det
neutrala Sverige ger ett förtätat återsken av
den stora branden, och det är framför allt
i skildringen av denna vardag med dess små
men betydelsefulla händelser som Margareta
Suber är en fin, intelligent och givande
författarinna. Knut Jaensson

PER E. RUNDQUIST: Pank bland fågelfria.

Gebers 1942. 7:50.

Per E. Rundquist har med en stillsamhet
som inte nödvändigt behöver vara
sympativädjande sökt sig en plats inom den nyare
svenska prosan. Det har skett med fyra böcker
om stockholmsk borgerlighet i eftertänksam,
nyanserat blek trettiotalsbelysning. Hans nya
bok är ett försök till något annat, med
användande av helt andra erfarenheter. En
tjugu-åring vandrar i Barcelonas gränder, väntar
pengar hemifrån, håller på att uppge sitt
måleri, bor på ett härbärge bland
internationella hemlösa och förnimmer grändexistensens
förrädiskt smygande förlamning. Till det
originellaste i boken hör hans besök tillsammans
med en vilsekommen dansk på en liten bordell,
hos en dansk flicka som kokar kaffe på
rummet, klär sig i kofta och leker hemidyll med
dem. En fin studie i det mänskliga
illusionsbehov som frodas överallt och kan ta sig de
besynnerligaste uttryck! Även i övrigt är
figurerna omkring honom något mer än
fantasiskuggor, talet ligger naturligt i deras munnar
och deras skymtande öden är lagom irrationellt
fladdriga. Barcelona är bara med som svagt
etsad bakgrund, tränger sig aldrig glupande
och sinnesfrestande nära. Rundquist har en
spröd stil med en säregen, nervös känslighet,
en uttrycksfull, trevande ojämnhet. Den lilla
boken har artistiska och psykologiska nyanser,
den söker de meningsfulla blottorna i tillvarons
kompakthet, springorna i vilka människors och
förhållandens egentliga innebörd överraskad
glimtar fram. Artur Lundkvist

MARGIT PALMÆR: Den försvunne postil
jonen. Wahlström & Widstrand
1942. 9: 50.

Uppslaget är fyndigt: att i en rad historier
följa adressaternas illusioner om innehållen
i de brev som aldrig nådde dem. För breven

841

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0857.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free