- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
38

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januari. N:r 1 - Per Lindberg: Ett teaterbibliotek

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PER LINDBERG

G. B. Shaw förstod också vad det gällde
(komedien "Geneva") och en del av fransmännen.
Och så de som stod närmast slaktbänken, en
tjeck som Capek. Också i den nordiska
litteraturen sprängde explosiva verk in, dramerna av
Kaj Munk, Nordahl Grieg och Kjeld Abell. Den
svenska litteraturen tycks inte vilja följa de
sju sovarnas exempel, åtminstone inte Moberg,
Johnson och Martinson.

Hjalmar Bergman fick visserligen sluta i tid.
Efter att ha följt både den svenska
borgarkul-turens inre upplösningsprocess och det
internationella tjugutalets häxsabbat, och skildrat
dem som makabra tragikomedier, kostade han
på sig att göra en sorti som clown. Han hade
gjort nog: där står ett femtiotal volymer på
bokhyllan. Pär Lagerkvist började senare än
Bergman och kunde därför gå vidare. Hans
"Teater" var en ledfyr för expressionismen,
hans "Det besegrade livet" blev en ny
moral-kodex. Men med "Konungen", "Bödeln", "Den
knutna näven" tog han ställning på annat sätt
än förr. En raritet i mitt bibliotek är pjäsen

"Bödeln": den är aldrig tryckt, finns bara
i scenexemplar på svenska, norska, engelska.
Den är det senaste tillskottet till den
samling som föräldrarna påbörjade, samlingen av
otryckta pjäser.



Vi som tillhör den generation, som
uppfostrades under vårstormarna vid förra seklets
slut och fick njuta av välståndet i det nya
seklets början, för att sen få bevittna först ett
världskrig, sen den gamla kulturens fall och
slutligen ett exempellöst moraliskt débacle —
hur har vi begagnat vår frist?

Prins Hamlet har givit oss regissörer order
att göra teatern till en spegel av vår samtid.
Jag har försökt lyda order och sammanställt
mitt bibliotek därefter. Men det kommer också
perioder då publiken inte vill se sin egen
samtid i spegeln, bara blanka och blinda klichéer
av sina lyckodrömmar. Samtidens stora drama
pågår likafullt. Gudskelov så länge vi har
möjlighet att låta det avspegla sig på bokhyllorna.

38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free