- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
462

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli-aug. N:r 6 - Artur Lundkvist: Bertil Malmberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVI ST

livets förmån: det kan också vara ett
hämningens sätt att avvärja erkännandet av
driftens välde, insikten i dess egentliga natur. Den
ivriga omsorgen om mysteriernas, det heliga
dunklets, de magiska föreställningarnas
bevarande eller återuppväckande är ägnad att
inge en viss misstro. Faran består väl dock
inte i upptäckandet av och inträngandet i
dessa ting, utan i förnekandet av dem, inte i
den fördjupade bekantskapen utan i den
avbrutna förbindelsen med dem! Livsmysteriet
är förvisso så omfattande, den mörka
driftvärlden så outtömlig att någon rimlig risk för
att människan genom sin mödosamma strävan
till medvetenhet skulle blottställa och utarma
dessa tillgångar icke förefinns.

Är alltså inte Malmbergs ivrande för
driftområdets mörkläggning i själva verket ett
utslag av hämning, något i stil med dessa
älskande par som tror sig helt kunna hänge
sig åt varandra endast i mörker? Är det inte
fråga om böjelser och instinkter som han vill
bevara kontakten med utan att dock alltför
mycket bli på det klara med dem? Är det inte
också ett utslag av den speciellt konstnärliga
inställningen med dess traditionella vördnad
för skapandets mysterium, för inspirationens
uppkomst ur det dunkelt lockande, det
tvetydigt eggande, det fruktbara kaos? Det finns
uppenbart något i Malmbergs väsen som är
ömtåligt för belysning och fixering, en lust
att fly undan som en ogripbar dimma, en
skygghet som bär stolthetens strama mask till
skydd liksom hans dikt förkläder sig i rituell

stilisering och mantelliknande drapering.

*



Med "Dikter vid gränsen" deltog Malmberg
effektivare än någon annan svensk skald i
gestaltningen av en tidsstämning som under
trettiotalet framträdde på många håll och som
var en typisk produkt av den sig uppladdande
världsångesten, en uppförstorad förkrigskänsla.

Styrkan i dessa dikter beror inte endast på
att han med sådan intensitet uppbådade den
slocknande prakten, den ångestpräglade
formlidelsen hos den kultur han reciterade
dödsmässan över; den beror än mer på en art av
identifiering. I den världsomspännande
katastrofvisionen fann han ställföreträdande
uttryck för sina egna inre problem; hans
hemligaste förnimmelser, hans personliga
diktaröde fick där tillfälle att sammansmälta med
en mera allmän, tidsrepresentativ upplevelse.
De först av Spengler frammanade
undergångssynerna hade vid det laget förberetts
tillräckligt länge och när så tidssituationen
ytterligare aktualiserat dem fann sig Malmberg med
ens tala till mängden, som i dessa dikter
igenkände något av sin egen stigande oro och
ångest. Det var både välförtjänt och
följdriktigt att han förunnades ge ett fullödigt uttryck
åt periodens medvetande om ett ödesdigert
hot, en omstörtandets fara, en kulturens
dödsfärd mot "ödesbranten eller modersskötet".

Beklädd med profetens ansvar började
emellertid Malmberg strax att tvivla på sig
själv och avlägsna sig från
katastrofvisio-nerna, där ju den egna inre upplevelsen
förmält sig med en åtminstone delvis utifrån
lånad tillämpning. Som profet sökte han nu en
auktoritet att underordna sig, en Gud att
tjäna. Som poet lät han sig drivas ut ur sin
betäckning, sin formforskansning. Det skedde
i den följande diktsamlingen, "Sångerna om
samvetet och ödet" (1938), som uppenbarar
både en kristen omvändelse och en
poetisk-psykologisk förenkling. I en anmälan av
boken skrev jag följande, som fortfarande
förefaller mig kunna göra tjänst:

"Diktaren ter sig nu för Malmberg som ’en
orörlig post’ vid samvetsfrågornas gräns, vid
ingången till de andliga problemens domän.
Och han har lämnat denna postering för att
bli en pilgrim på väg, en bekännare i en krets
av trosfränder. Malmberg har helt enkelt nöd-

462

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0478.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free