- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
563

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September. N:r 7 - Erik Noreen: Svensk stilparodi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK STILPARODI

sekelslutets något förenklade (man kunde gott
säga: högst förenklade) uppfattning, att ju
mera talspråksmässigt man kunde skriva, desto
bättre: så snart skriftspråket avviker från talet,
är det en styggelse".

Stilparodien i "John Chronschoughs
memoarer" imponerar icke minst genom sin
järnhårda konsekvens och sin stora måttfullhet.

Jag kan här inte gå närmare in på
Grönköpings Veckoblad — startad redan 1902 —,
som annars kunde vara ett värdigt föremål för
en omsorgsfull utredning. Stilkarikatyren är
naturligtvis där mer drastisk, de rena
språkfelen, kontaminationerna och katakreserna
spelar en betydande roll: "den socialistiska
hydrans även här spirande grenar"; "man
skall inte lägga sin näsa i blöt när man sitter
i glashus"; "En kalv med tre huvuden
framfödde igår en ko hos C. J. Andersson i
Gröntorp. Förlossning verkställdes medelst
styckning av en veterinär"; "Det är vitt skilda
ämnen, varöver herr polis Bergström spänner
sin psyke"; "Ärones och hjältarnas språk har
nu varit utsatt för så många förvandlingar, att
om vår kände språkman från 1700-talet Olaus
Petri nu skulle uppstå ur sin grav, skulle han
säkert vända sig däri".

Stilen i Veckobladet — tillkommet under
loppet av flera årtionden och författat av
många olika händer — erbjuder naturligtvis
skiftande aspekter, och stundom blir
karikatyren grotesk. Men oftare måste man beundra
måttfullheten och den träffsäkerhet som visar
sig, när det gäller att löj liggöra den torraste
normalprosans utväxter. I Erik Wellanders
"Riktig svenska" är Grönköpings Veckoblad
en flitigt citerad källskrift, gärna med
formuleringar som: "Grönköpings Veckoblad står
även här på höjden av stilistisk utveckling:
Nu har bortstjälning av granen ägt rum.
Kriminalhunden Karolina kan ej utfås genom
öppningen (i hundkojan), förrän avmagring
skett." — "Grönköpings Veckoblad har icke

försummat att utnyttja detta icke minst för
vårt tidningsspråk kännetecknande stildrag:
Hål efter troligen revolverkulor stodo att
upptäcka å husets väggar.-’ — "Grönköpings
Veckoblad, alltid lyhört för tidens krav,
skriver: Ett sätt, som uppskrämt anlända turister
billedes."

Hos en av de sista årtiondenas största
svenska diktare, Birger Sjöberg, spelar
stilparodien en avgörande roll. Mest objektivt
behandlad framträder den i typen Planertz
— redan namnet är ett verkligt fynd — i
"Kvartetten som sprängdes", den metodiske,
kommunalt anställde ingenjören som talar sålunda:

"Du hade sannolikt inte så mycket luft kvar
i lungorna, när jag kom dig till hjälp. Och det
är möjligt, att, om ännu ett par minuter till
förgått, du hade varit i total avsaknad av syre.
Men lyckligtvis känner jag ju till
återuppliv-ningsmetoden enligt Strubacks system: armars
häftiga växelrörelser och bågformig
kroppsställning samt de berömda tvärgnidningarna."

Även frånsett Planertz är romanen
genom-vävd av olika stilparodiska element. Parodien
på normalprosan tycks faktiskt ha färgat av
sig på Sjöbergs i princip personliga stil: mot
innehållets liv och värme bryter sig ofta på ett
avgjort säreget sätt något torrt pappersfrasande
i stilformen.

Ännu intressantare är de stilparodiska
elementens roll i Sjöbergs vers. "Fridas visor"
vore något helt annat utan de många diskret
stilparodiska dragen. Den senare diktsamlingen
"Kriser och kransar" är tragisk och patetisk.
Och likväl vittnar stilen stundom om hur
skalden genomgått ett parodiskt skede. Det
vackraste exemplet på hur det stilparodiska
uttrycket frigör sig från all komik men samtidigt
liksom häntyder på en komik i det förflutna
är inledningsraderna i en av de skönaste dikter
som har skrivits på svenska:

Trodde min broder rätt, är döden ett bekymmer,

vilket likt ängslan nog tör äga övergång.

563

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0579.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free