Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September. N:r 7 - Ronald Fangen: Mål og mening
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
RONALD FANGEN
teolog) jo også trodde på, trengte en Brandes’
gjerning for å bli virkelighet. Stadig bruker
Ibsen ord som «kallelse», «hensikt», «misjon»
om Brandes’ opgave; «den store
vedkommende» har en tanke med hans
frigjøringskamp også. (Om Brandes selv innskrenker
han sig til å konstatere det tragiske forlis han
led i sin fremskrittstro; — han citerer hans
snerrende bitre dagboksoptegnelse fra 1886:
«Hvor er den tom, den Snak om Fremskridtet,
hvor er Menneskeheden enfoldig og rå!»
Det var under studiet av Ibsens kilder til
«Kejser og Galilæer» Svendsen begynnte å
interessere sig for «den idéhistoriske linjen»
frem til Ibsens forkynning av «det tredje
rike». — Det interessanteste i hans verk
forekommer mig allikevel ikke å være
Ibsen-studiene, skjønt han også her fremlegger
vær-difullt stoff. Utmerket er kapitlet «Keiserens
rike» om Napoleontiden, den hellige allianse
og Metternichs kynisk-elegante manøvrer. Men
bokens beste avsnitt er antagelig det store
kapitel om «Utviklingsbegrepet i tysk
utformning». Det er bokens søile og dens frie
utsiktspunkt: derfra ser man både tilbake og
frem, — og perspektivet er både spennende
og skremmende. I de kapitlene som handler
om Norden er avsnittet om Rydberg efter mit
skjøn det mest interessante; det skaper lyst
til å gi sig i kast med denne labile og allikevel
så faste personlighet påny: han har
gjennemlevet og gjennemlidt hele den veldige optakt
til vor tids katastrofer. Hans følsomme
instinkt og modne tanke lok sjelden feil. Kanske
kan først vor egen tid fullt ut forstå hvor dypt
han så og hvor sunnt han reagerte da han
heftig advarte mot den populær-politiske
utnyttelse av utviklingslærens evangelium. Han
har fått rett: «kampen for tillværelsen» blev
til en brutal maktlære som har drevet vor
kultur ut i nihilisme og kaos. — Rydberg er også
den i Norden som ved siden av Wergeland og
Grundtvig har hatt den dypeste begripelse av
frihetens vesen; var disse tre blit mere
rådspurt og flittigere hørt, da hadde vi unngått
megen forflatelse og forferdelse.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>