- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
660

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober. N:r 8 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

Sju diktsamlingar

EBBA LINDQVIST: Manhattan. Bonniers
1943. 5: 50.

INGEGERD STADENER: Mariabild.
Wahlström & Widstrand 1943. 5:75.

HELMER GRUNDSTRÖM: Från myr och mo.
Wahlström & Widstrand 1943. 4:75.

EMIL HAGSTRÖM: Den tanklöse
spelmannen. Bonniers 1943. 2:75.

HILDING JACOBSSON: Skuggor och dagrar.
Bonniers 1943. 2:75.

WERNER ASPENSTRÖM: Förberedelse.
Bonniers 1943. 2: 75.

AUGUSTIN MANNERHEIM: Guldlejonet.
Wahlström & Widstrand 1943.
3: 75.

Ebba Lindqvist slog igenom med
diktsamlingen "Fiskläge". Några kala kobbar, en
samling gråa hus, en kyrka och en kyrkogård med
ett par tunnland jord för de döda och det
ständigt växlande havet utanför var hela hennes
värld den gången. I år heter hennes bok
"Manhattan" och ett fragment av stjärnbaneret
pryder dess omslag. Hon har rest långt bort
och inte ens i fantasien återvänder hon till
den bohuslänska skärgården. Hon berättar om
sin resa till Amerika och om sitt flyktingsliv
där ute. Det blir en lyrisk dagbok med glimtar
från Gdynia och Dover, från havet i storm och
från underjordiska järnvägen i New York,
staden som är "kallare än döden". Genom hela
samlingen går en ödslig, uppslitande,
snyftande ton som tycks vara framsprungen ur
millioner lidande bröst. Här talar de
europeiska emigranterna, sjömännen utanför
spärren, mannen som sitter stum och stel i den
onda skuggan nere på Broadway, gubben som
samlar sopor i en gammal barnvagn. Ebba
Lindqvist har en mästares förmåga att fånga

den drömlika, overkliga stämningen i denna
rotlösa tillvaro. Man märker att Eliot betytt
mycket för henne. Det är hans fria vers, hans
abrupta växlingar mellan direkt och indirekt
tal, hans snabba övergångar från den
konkreta verkligheten till romantiskt dunkel och
drömlik overklighet, som går igen i hennes
dikter. Men hon är helt sig själv, Har man
en gång kommit inom hennes kraftsfär dröjer
man gärna kvar, isas i märg och ben av den
verklighet hon återger, men värms också av
den samhörighetskänsla med lidande
medmänniskor, som är ett bärande drag i hennes
författarskap.

"Manhattan" är kanske inte Ebba Lindqvists
bästa bok. Det hon skriver om ligger henne
för nära, en del av stoffet har ej hunnit formas
om till konst. Somligt blir
dagboksanteckningar och ingenting mer, men de är alltid
intressanta och värda att läsa. Samlingen
avslutas med några små centrallyriska saker
präglade av den kvinnliga mjukhet och den
känslans renhet och intensitet, som gör Ebba
Lindqvist så kär för hennes läsare, vilka i
henne ser vår främsta kvinnliga lyriker, nu
sedan Karin Boye gått bort. "I skymningen"
lyder:

Barnen går på ängen,

plockar blommor, binder kransar,

äter bär och har så roligt.

Skymning. Dimman faller.

Varför går ni så långt bort?

Kom hem igen, barn! Kom hem!

Varför ropar jag på er redan?

Det är ju bara dimman som faller.

Det är ju bara kvällen som kommer.

Ja, ja.

Ingegerd Stadener är också hon en
intensiv människa, men hennes intensitet tar sig
betydligt grövre uttryck. Där Ebba Lindqvist

660

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free