- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
726

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Artur Lundkvist: Böcker från väster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVIST

gäckande som drömmar och lika suggestiva.
De rör sig helst på gränsen mellan verklighet
och inre föreställningsvärld, liksom sedda i en
förvridande spegel. Några få av novellerna är
mera objektivt realistiska och närmar sig då
i gengäld satirisk karikatyr.

Till den sistnämnda sorten hör historien om
den något sinnesslöa flickan som blir
intresserad av en kringresande xylofonist:
samhällets socialt och moraliskt vaksamma damer
upptäcker då plötsligt att flickan är i trängande
behov av bysthållare och grips av iver att få
i väg henne till ett vårdhem. Författarinnan
visar vidare sin förmåga av obarmhärtig
reportagekonst när hon avlyssnar jargongen
i en damfrisering: det blir en etsande studie
i kvinnlig vulgaritet. Hon kan också tränga
in rent psyko-fysiskt i kylan och ödsligheten
kring ett gammalt par som väcks om natten
av den varnande ångvisslan och går ut för att
täcka över sina tomatodlingar mot frosten.
Hon kan med uppdriven mottaglighet följa
en scoutflicka som kommer till
ålderdomshemmet med en blomma i kruka för att skaffa
sig en merit och blir indragen i den
uppladdade konflikten mellan två gamla kvinnor som
delar rum.

Märkligt innehållsrik blir scenen i väntsalen
med det dövstumma paret som ska resa till
Niagara, vars vibrerande dån de tror sig
kunna uppfatta, en upplevelse som ska bli
deras livs befriande under; mannen griper en
tappad nyckel som en talisman och kramar
den lycklig i fickan, men under tiden går tåget
ifrån dem. Den dödssjuke handelsresanden
som kör vilse med sin bil upplever
betydelse-mättade ting i en avlägsen bondstuga: en
eldbrand hämtas från grannen för att tända
brasan och vad den främmande tagit för son
och moder visar sig vara man och hustru.
Postfröken som bryter med familjen, kanske
mest av svartsjuka mot systern, ser allting på
ett lösryckt och uppförstorat sätt som tyder

på sinnessjukdom. Den beskedlige arbetslöse
som plötsligt och oöverlagt dödat sin hustru
irrar omkring på gatorna som i trans och
tror inte att saken hänt i verkligheten när han
skyndar tillbaka hem. Powerhouse, den svarte
jazzkungen, guppar fet och väldig vid pianot
under våldsamma kaskader av improviserad
musik: historien under ölpausen om hustruns
död kan vara sanning eller lögn men blir till
känslostegrande kraft, till inspiration.

Mästerstycket av fantastik och makaber
realism är kanske dock novellen om Clytie,
arbetsträlen i den avsigkomna familjen, som
lever instängd och människofientlig i sitt
ödsliga hus. Barberaren kommer varje vecka och
rakar den sjuke fadern i sängen, brodern
super på sitt rum och rasar maktlös mot sin
fångenskap i denna forsumpning. Clytie
granskar noga alla ansikten hon får se, hon
skrämmer barberaren på flykten genom att nyfiket
vidröra hans ansikte, hon drunknar slutligen
i vattentunnan när hon i dess spegling
igenkänner det ansikte hon så länge sökt.

Ofta verkar dessa noveller som visioner, utan
att de därför viker av från den berättande
stilen. Det är en prosa som uppenbarligen
tuktats och hamrats utan att förlora sin frihet
och spontana lidelse. Sydstatsmiljön omsluter
effektivt de komiska eller tragiskt förvridna
gestalterna, de dolskt omedvetna eller
vanvettigt lysande ansiktena: en miljö av
vildvuxen vegetation, sterila gator och hemligt
förfallna hus, med skarpa kontraster mellan
förtärande sol och doftmättat mörker.
Eftermiddagarna ligger tryckande över landskapet
"med tunga silvermoln, större och
vidsträcktare än bomullsfält", och de våta cedrarna
kring källan "doftar bittert som rök". Eudora
Welty är en färdig novellist som vet att rätt
använda sitt material, en konstnär som vet att
väl placera både sina iakttagelser och sina
poetiska ingivelser.



726

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0742.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free