- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
730

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Artur Lundkvist: Böcker från väster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVIST

den unge mannen har aldrig ens haft en
flicka. Alla är de överens om att det värsta
i krig inte är döden och förödelsen, inte faran
och strapatserna, utan tristessen, bristen på
privatliv, saknaden av all ensamhet. En av
dem fantiserar om hur han efter kriget ska
innesluta sig i absolut ensamhet, vilande ut
efter all nödtvungen gemenskap. En annan
talar om nödvändigheten att fortsätta arbetet,
uppbyggandet; och korpralen svarar: "Vi ska
inte bara bygga utan också förstöra. Innan vi
kan bygga det nya måste vi förstöra det
gamla, i grund och för alltid. Vi ska inte
bygga på det förflutna som dött, utan på våra
visioner som fötts till liv." Men kaptenen
inser att det ska dröja länge innan dessa
visioner förverkligas; han är medveten om
den vanliga motsättningen, den som så lätt
gör alla krig förgäves: "Vi är alla i detta
krig, soldat såväl som borgare. Men soldaten
får äran och borgaren betalningen."

Boken kulminerar i framtidspatos av en viss
religiös högstämdhet; den rymmer många fina
iakttagelser och reflexioner i en litet tung
form. På det hela taget är den nog
värdefullare som dokument än som diktverk.

*



James Hanley har i "No Directions" inte
närmast velat skildra London under
bombregn, utan de mänskliga reaktionerna under
det slagets påfrestning. Hans lilla roman har
en starkt stiliserad form: den tilldrar sig i ett
hyreshus under ett luftanfall och fångar ett
antal människor i filmartade närbilder. Där
är den berusade sjömannen vars skräck för is
vaknar när han trampar omkring bland
glasskärvor; han dricker visky tillsammans med
en vilsekommen flicka i en övergiven
lägenhet, inredd i djungelgrönt, och sovande på
golvet i skyddsrummet blir han den som
förolyckas. Flickan uppsöker en målare som hon
en gång varit modell åt, men han känner inte

igen henne; hon lägger beslag på en tavla av
sig själv, stryker jämförande över sina bröst
och berusar sig så i sällskap med sjömannen.
Målaren är förlorad i sin konst, plågad av
neurotisk huvudvärk, och släpar varje gång
med sig sin senaste, jättestora tavla ner i
skyddsrummet; hans hustru är bunden vid
honom i hans hjälplöshet och tiger om sitt
bröst som måste opereras. Flygaren på
permission bara spelar grammofon och skrattar,
nykter men förryckt ändå, och våndas över
sin hjälplöshet i skyddsrummet. Där är också
husets luftskyddsledare med sin instängda
aggressivitet och det gamla paret som
återvänt från Sydamerika, klagande ändlöst över
dörren som inte går att stänga.

Allt är fullt realistiskt men antar samtidigt
fantastiska proportioner, får en prägel av
förvirrad mardröm. Det litet torra och
maniererade i framställningen ansluter sig väl ill
den överspänt nervösa atmosfären. Liksom
i sin tidigare bok "Oceanen" är Hanley även
här en realistisk symbolist, som energiskt
strävar efter 111 avvinna verkligheten en
konstnärlig innebörd.

*



Henry Green berättar i "Caught" också
han om människor i luftraidernas London och
gör det i hög grad på sitt eget sätt. Han
handskas med prosan som en modern målare
med sina färger: framställningen upplöser sig
gärna i motiv, originellt uppfattade och
mycket omedelbart återgivna. Hans London
lyser och flimrar av färger även mitt under
mörkläggningen; till stämningen påminner det
mest om en bråkig, gammal krog i den
koloristiskt mustiga dagern från färgade
fönsterrutor. En häststaty framträder svart på ena
sidan och rosafärgad på den andra i
brandskenet; en prostituerad belyser i en nattblå
portgång sitt ena blottade bröst med en
ficklampa. Green framställer överhuvud krigets

730

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0746.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free