- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
741

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Melker Johnsson: Friedrich Nietzsche och det tredje riket

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRIEDRICH NIETZSCHE OCH DET TREDJE RIKET

funktion" och så vidare. Ett klargörande
uttalande är följande:

"Åtminstone borde ett folk ha lika god rätt
att beteckna sitt erövringsbehov, sin
maktlystnad, genom vapen, handel, samfärdsel och
kolonisation, såsom rätt — rätten att växa
till exempel."

Ett försvar för livsrummet eller storrummet
så gott som något! Våldet och grymheten blir
ett organiskt led i detta tankesammanhang.
Ett avsnitt i "Avgudaskymning" visar, i
anslutning till indiernas manulag, hur det går
till att "frambringa en bestämd ras och art":

"Man andas ut, då man kommer från den
kristna sjukrums- och fängelselukten till denna
sundare, högre, vidare värld. Hur torftigt är
inte det ’Nya testamentet’ gentemot Manu, hur
illa luktar det inte! — Men även denna
organisation måste vara skräckinjagande — denna
gång inte i kamp mot bestien utan med sitt
motsatsbegrepp, icke-rasmänniskan,
misch-maschmänniskan, tschandala. .. Samma
paragraf bestämmer, att det vatten, som de behöva,
varken får tagas ur floderna, källorna eller
dammarna utan blott från tillflöden till träsk
och från hål, som har uppstått genom djurens
fötter. Likaledes är det förbjudet för dem att
tvätta sina kläder och att tvätta sig själva
emedan det vatten, som av nåd tillerkännes
dem, blott får användas för att släcka törsten.
Slutligen förbud för sudrakvinnorna att bistå
tschandalakvinnorna vid barnsbörden,
dessutom för de senare att bistå varandra därvid.

Dessa förordningar äro lärorika nog: i dem
ha vi för en gångs skull den ariska
humaniteten alldeles ren, alldeles ursprunglig — vi
lära, att begreppet ’rent blod’ är motsatsen till
ett harmlöst begrepp."

Bevisen för att "rent blod" inte är ett
harmlöst begrepp verkar övertygande. Fast
nationalsocialismen naturligtvis har gjort mycket
för att popularisera denna råhet, känner man
sig ibland nästan frestad att försvara Hitler
mot Nietzsche, som borde ha vetat bättre.
Frändskapen bör i varje fall inte förnekas.
Några av Nietzsches satser innehåller det

mesta av nationalsocialismens tro och
handlingsregler.

Livet är ständig fiendskap, hårdhet och
grymhet. Det är med ett finare ord krig.
Nietzsches moral är krigets moral, och
"Zara-thustra" innehåller krigarens evangelium:

"I skolen älska freden såsom medel till nya
krig. Och den korta freden mera än den långa.
Eder råder jag icke till arbete utan till kamp.
Eder råder jag icke till fred utan till seger ...
I sägen, att det är den goda saken, som helgar
till och med kriget? Jag säger Eder: det goda
kriget är det, som helgar varje sak... Eder
förnämhet vare lydnad."

Inskärpandet av obetingad lydnad hör till
maktmoralens kännetecken. Nietzsche
stimulerar även stoltheten och självbehärskningen,
uthålligheten och tapperheten. Det är sublima
ord och egenskaper, som har eggat det tyska
folket till oerhörda ansträngningar, och man
bör inte glömma, att även dessa kvaliteter
tillkommer Nietzsches herremänniska. Men
konsekvensen, som han heller inte döljer, blir
dock skräckvälde, och detta kan till slut inte
förgyllas upp genom någon aristokratisk
moral. Maktetiken vederlägger sig själv genom
sina sociala följder. Nietzsches hjälte fordrar
underkastelse. Det praktiska resultatet blir ett
folk av ynkryggar.

Hitlers storhetsföreställningar skulle väl även
i Tyskland ha tett sig löjliga, om man inte
genom Nietzsches övermänniskoförkunnelse
redan hade vant sig vid ännu starkare kryddor.
Det mesta i den nationalsocialistiska ideologien
är mycket föränderligt, till och med
kärnföre-ställningarna om ras och folk, beroende på hur
vinden blåser, men med Ledaren står eller faller
hela rörelsen, och därför får ingenting fattas
i hans auktoritet. Hitlerförgudningen är den
nya religionen i Tyskland, inte de barnsliga
försöken att återinsätta Tor eller Odén eller
andra mera nationella gudomligheter på deras
gamla platser. Nationalsocialismen är ju
nämligen ytterst blott en maktlära. Men makten

741

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0757.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free