- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XII. 1943 /
744

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Melker Johnsson: Friedrich Nietzsche och det tredje riket

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MELKER JOHNSSON

patierna mot Tyskland, Bismarck och
antisemiterna framträder däremot ohöljt. Han
skriver i slutet av december 1888 till
Overbeck: "Jag själv arbetar just på en
promemoria till de europeiska hoven för att bilda
en antitysk liga. Jag vill snöra in ’riket’ i en
järnskjorta och provocera det till ett
förtvivlans krig." Och till Strindberg: "Jag har givit
befallning om att sammankalla en furstedag
till Rom, jag vill låta fysiljera den unge
kejsaren." Ringaktningen för småstatsväsendet
lyser fram i ett välvilligt råd till furstarna
i Baden och Bayern: "Barn, det går inte väl,
om man inlåter sig med de förryckta
hohen-zollrarna ... Dragen Eder beskedligt tillbaka
i privatlivet." Nietzsche beslutar nu suveränt
över Europas öde, antingen han nämner sig
Den korsfäste, Dionysos eller Nietzsche-Caesar.

Nietzsche gör dock ett förtvivlat försök att
ännu behålla självkontrollen genom att
framträda som "narr". Det är den sista
maskeringen. Begreppen narr och Caesar ligger
nära varandra i hans föreställningsvärld.
I slutet av "Ecce Homo", inflätat i ränningen
av den måttlösaste självförhävelse, står
följande: "Jag hyser en förskräcklig ångest för
att man en dag förklarar mig helig. Jag vill
inte vara någon helig, hellre då en narr...
Kanske är jag en narr." Samma tanke
återvänder i det sista brevet till Burckhardt, den
5 januari 1889, varigenom vännerna äntligen
förstod vad som försiggick och Overbeck reste
till Turin för att taga hand om honom.
Underskriften är med eget namn: en antydan om
att Nietzsche här åter försöker anknyta till sin
verkliga situation. Brevet bekänner, att han
mycket hellre skulle vara "professor i Basel
än Gud" men att han inte vågat "driva sin
privategoism så långt". Men det märkligaste
är uppmaningen att inte taga
omstörtnings-planerna för högtidligt, en indirekt förklaring

att alla de brev han förut skrivit såsom
Dionysos eller Den korsfäste borde betraktas som
skämt, "komedi" men inte "tragedi".
Burckhardt "förstår sig på världar", och
brevskrivaren, själv "alldeles oerfaren i de ting, som
han skapar", är tacksam för all kritik från
honom. Den vansinniges mening är tydlig:
han tror inte längre på sin egen värld.

Nietzsches filosofi stod i attitydens tjänst.
Han intog en teoretisk pose, som var falsk
för känslan och främmande för verkligheten.
"Viljan till makt" framvisar varken samhällets
naturliga ordning eller, för alla dem som
hellre åberopar zoologien, djungelns
obönhörliga lag utan blott ett ideologiskt monster,
som en förvriden värld kallat skönt och
mänskligt och som ivrigast dyrkats bland
tyskarna, inte därför att de till naturen skulle
vara mera fördärvade än andra folk men
emedan de antagligen lättare smittas och
förgiftas av ideologier. Ett bra nietzscheord talar
om "den enda kritiken av en filosofi som är
möjlig och som också bevisar något, nämligen
att försöka om man kan leva efter den", men
det är här inte bara frågan om
hållbarhets-eller framgångsprovet. Den segrande
nationalsocialismen har redan vederlagt sig ännu
fullständigare än den förlorande kommer att göra
det. Nietzsches maktlära förnekade på samma
sätt det liv, som gör det värt att vara
människa och som varken är underkastelse eller
förhävelse utan frihet och glädje.

"Ecce homo" talar om "det storas rancune",
svagheten efter handlingen och medvetandet
att ha något bakom sig "som man inte fick
vilja". Den verkliga tyrannmentaliteten är
mindre sensibel. Det är troligt, att även en
diktator, som har skrutit upp sig, anfrätes av
tvivel och missmod. Men spelet går vidare,
tills det en dag avslöjas.

744

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1943/0760.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free