- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
56

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januari. N:r 1 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

nycklar som är förbundna med avgörande
episoder i hans liv: "Det var som om han lyssnade
efter det han glömt, som om han i ljud
förnummit det som nu åter levde upp för hans
inre blick, för hans inre öra, hörselns hörsel
i hjärtats hjärta, — som om han kunnat
förnimma det nu som rum, som landskap, som
röster, som dofter, som dofters minne, färgers
minne, skratts minne; minnen av kvinnokläders
fras, ekon av steg på mjuka mattor i mjuka
skor, hårda klackar mot stenlagda korridorer,
minnen av livets visdom och dumhet, livets
affärer och meningslösa grymhet, livets evigt
återkommande mjukhet, av ansiktens intelligens,
godhet eller hårdhet, ansiktens trötthet, tårar,
leenden, — och minnen av kroppar, rörelser,
telegram, uppbrottsscener, av försoning, av
hemliga drömmar, hemligt agg, hemlig ånger,
hemlig glädje, ja, allt detta; och minnen av
sjukhuslukter, sjukhusröster; och av naturens lekar,
naturens sommarspel i färger, i fläktar av dofter
från blommor, från vårblommande eller
höst-vissnande träd, doftminnen, synminnen från
vatten, från stilla insjöar, från hav;
nyckelminnen med lukt av åker, vinterminnen med doft
av snö, av kolrök — minnen av sammanbundna
nycklar, av nyckelpar som delats, minnen av
nyckelsyskon som hörde ihop och skildes, av
ensamma nycklar och nyckelringar där en enda
nyckel fanns kvar som vittnesbörd om den
knippa som en gång varit ett hem, en värld."

Böckerna om Krilon är böcker skrivna i
sokratisk anda. Ofta framhålles där samtalets,
diskussionens stimulerande och uppfostrande
betydelse — inte minst gäller detta om denna
del som avslutar trilogien. Demokrati är bland
mycket annat rätten till fritt meningsutbyte:
också i detta avseende är Krilon-serien ett vapen
överräckt åt alla anhängare av en förnuftig
samhällsordning och hygglig samlevnad. Som
en värntjänst har författaren själv fattat sin
uppgift, då han skrivit krönikan om Krilon och
hans grupp. Om berättaren själv och det
budskap han velat framföra med sin gruppskildring
och tidskrönika heter det i avslutningen till
denna romanvolym: "Historien om denna grupp
är historien om en svensk författares värntjänst
från januari 1941 till nu. Han har marscherat,
skyldrat, varit med om nattövningar och skjutit
med det krut han har och försökt att hela med
de mediciner och salvor han äger. Bokens evan-

gelium, eller för att använda ett mindre
högtidligt men ändå verkningsfullt ord, bokens avsikt
är att efter förmåga förtydliga detta: Mänskan
är en hög fastän stundom svag varelse; och den
enda mänska vi känner till är mänskan på
jorden." I denna en människokännares och
människoväns avsikt har Eyvind Johnson lyckats.

Johannes Edfelt

Köldblandning och livets
salt

Sivar Arnér: Plånbok borttappad. Bonniers
1943. 7:50.

I Sivar Arnérs roman återfinner läsaren den
numera välbekante bundne man, som hotats
med tortyr om han inte förråder den rättsidé
han kämpar för — samtidigt som han då och
då har irriterats av dess eventuella
meningslöshet. Den bundne mannen heter Sju, och
plötsligt genomtränges hans skräck av den mystiska
upplevelse som förbjuder en del människor att
rädda sitt eget skinn i dylika fall. "Han visste
inte vad förbudet skulle tjäna till. Inte varför
han fogade sig. Men förbudet fanns där, lika
säkert som att han hade ben i kroppen. Han
blev förskräckt också över förbudet... Nu var
han utlämnad åt de båda sadisterna. Men ännu
hemskare var att någon hade makt att förbjuda
honom att rädda sig själv."

Situationen kan tyvärr inte sägas vara
originell. Bara sedan 1933 har den behandlats i
hundratals och tusentals dikter, dramer och
romaner och oändligt mycket oftare förekommit i
verkligheten. Men Arnér har behandlat temat
på sitt eget sätt. Det ovan anförda citatet ger
kanske en viss föreställning om den originellt
placerade tyngdpunkten i en roman, som kan
anses handla om den deklasserade och
förnuftsvidriga idealismens förnyelse i mystikens och
praktikens tecken, men det avslöjar ingenting
av den överlägsna konst varmed det moraliska
och intellektuella problemet är ställt. "Plånbok
borttappad" är ett konstverk som härdats i den
stora handlingsfrlamningens och det stora
perspektivets köld. Dess handling utspelas under
det första finsk-ryska krigets symboliskt
rekord-kalla månader, men den är ingen vanlig
allegori, mer eller mindre märkt av hårdragna

56

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free