- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
254

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mars. N:r 3 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

blivit ett annat och då inom kort blir tämligen
bortglömd.

Det vore dock orimligt att inte nu uppskatta
till exempel psalmtonen i hans sparsamma
sommarnattsetsning eller den havamalsartat tidlösa
skönheten i hans "Kör":

Evigt är livet,

åter grönska ängarna,

barnena flockas till lek ocli dans.

Medan du sover

vaknar din kärlek

på nytt i unga ögons glans.

Erik Blomberg, på sitt sätt liksom Øverland
"född under knapphetens stjärna", har i sitt
lilla översättningsknippe lyckats väl bevara den
øverlandska tonen, som inte är lik någon annans.

Artur Lundkvist

Romantiken blommar

Waldemar van Ek: Jorden blöder — jorden
blommar. Natur och Kultur
1943. 15:50.

Waldemar van Ek är pseudonymen för en
tjeckisk flykting som har funnit en fristad
här i landet. Detta privilegium har han velat
begagna till att slå ett slag för sitt folk, att
åter väcka vårt medvetande om tjeckernas
martyrium. Han har valt att göra det under formen
av en historisk roman, vars symboliska titel
"Jorden blöder — jorden blommar" tolkar hans
hopp om en återuppståndelse för det tjeckiska
folket som en fri och självständig nation.
Berättelsen är lagd i munnen på en tjeckisk
frihetshjälte från trettioåriga krigets tid, en fingerad
gestalt som säkerligen har drag av författaren
själv. Han växer upp i Prag, får en efter tidens
förhållanden gedigen humanistisk bildning,
känner sig dragen till konsten men kastas ut i
krigets virvlar och hamnar slutligen som
flykting i Sverige, där han finner frid och kärlek.
Det är en mycket romantisk historia, fylld av
brutalitet, sensualism och mystik. Brutaliteten
och mystiken höra till tidsfärgen, som
författaren lagt sig mycket vinn om. Han har också
lyckats genomföra den utan att arkaisera. I
stället har han begagnat ett slags klärobskyr, som
stundom höjer skildringen till poetisk vision,

stundom kommer den att vidlådas en viss
oklarhet. Till de bästa partierna i boken hör
otvivelaktigt den inledande skildringen av denne Jennik
Boscovics uppväxtår i Prag. Man minns också
hans möte med komedianterna på vägen till
Paris, en både roande och karakteristisk episod,
ankomsten till Stockholm och andra enstaka
scener. Människorna har man däremot svårare
att få någon bild av. Figurer som Gustav II
Adolf, Axel Oxenstierna, drottning Kristina,
Johan Banér, Bengt Skytte, Georg Stiernhielm,
"vinterkungen", Wallenstein, Amos Comenius
och andra fängsla i sin egenskap av historiska
personligheter, men av de andra är det
egentligen bara Jennik själv, som blir någorlunda
skarp i konturerna. Särskilt kvinnorna äro
ganska okroppsliga. Den avslutande
kombinerade bov- och kärlekshistorien är också rätt
schablonmässig, även om man tar ad notam
hyllningen till den svenska kvinnan.

Överhuvudtaget lägger författaren i dagen en
smickrande uppskattning av allt svenskt. Vad
han framför allt avundas oss är vår frihet, och
hans roman går bland annat ut på att visa, hur
nära det var att vi hade förskaffat tjeckerna
deras genom trettioåriga kriget. Vi sveko dem
i westfaliska freden, då tjeckerna trots alla dyra
löften överlämnades åt habsburgarnas godtycke
och ett trehundraårigt slaveri. Författaren lastar
oss inte hårt för det, men han tycks hoppas att
vi än en gång ska kunna ta oss an deras sak.
Tjeckerna voro enligt hans uppfattning Gustav II
Adolfs trognaste bundsförvanter, och hans tes
är den, att tyskarna — representerade av huset
Habsburg — redan då eftersträvade
världsherravälde, en strävan som bröts genom de
svenska vapnens mellankomst, men som alltså
bara skulle ha tagit ny gestalt i tredje rikets
expansionstendenser. Problemet hör onekligen
till de intressantaste. Författarens framställning
kastar i viss mån ett nytt ljus över det
politiska skeendet, men den är samtidigt färgad av
ett må vara förklarligt tyskhat, som gör en litet
betänksam inför de mest vittgående slutsatserna.
För icke-fackmannen är det ju omöjligt att
avgöra i vilken utsträckning han har hållit sig
till den historiska verkligheten, så långt man
känner den. Han säger också uttryckligen att
han inte har velat skriva historia utan återger
sin personliga uppfattning om händelserna och
deras sammanhang. Därigenom har han i varje

254

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free