- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
333

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - Artur Lundkvist: Böcker från väster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BÖCKER FRÄN VÄSTER

lockar med sig hem en kalv från ängen med en
bunt timotej på ett metspö och tror fåvitskt att
han ska kunna behålla den. Han försöker göra
affärer med ett zigenarband, låser in sig med
zigenardrottningen i vedskjulet och låter lura
av sig kläderna på kroppen. Han åtar sig att
infånga stadens lösa hundar mot betalning per
styck och med hjälp av ett lockande köttstycke
kommer han upp till en vacker men tyvärr
endast teoretisk dagsinkomst.

Hans sätt att behandla Handsome Brown är
förmodligen fullt sydstatsmässigt: det ska
föreställa nedlåtande vänligt men urartar gärna till
självfallen grymhet. Handsome blir
kommenderad upp på stugtaket att driva ner getterna
och hamnar på huvudet rakt ner i brunnen; han
blir skickad upp i gårdsträdet att hålla vakt
mot hackspettarna som stör nattsömnen och på
morgonen hänger han där illa medfaren, med
kläderna i trasor och håret fläckvis borthackat
från huvudet. Husbonden drar sig heller inte
för att tillägna sig Handsomes mest älskade
ägodel, hans banjo, och sälja den för en dollar:
när Handsome protesterar med att ta
anställning vid ett tivoli blir han återförd till
ordningen med sadistisk effektivitet. Negerynglingen
är i verkligheten inte stort annat än en slav,
utlämnad åt godtycket.

Morris Stroups polygama lustar spelar in i
flera av episoderna. Hustrun överraskar honom
på verandan hos en ung gräsänka, upptagen av
att kittla hennes bara fötter med en hönsfjäder;
en annan gång får han bråttom att skaffa
pengar till en slips som en vacker,
kring-dragande försälj erska falskeligen frestar honom
med. Det stannar dock vid en toffelhjältes
dagdrömmar och tillfälliga braverande, utom vid
ett tillfälle, då han plötsligt visar en helt annan
karaktär (som om historien ursprungligen inte
var skriven om samme man). Han kommer
hem helt frankt en kväll med en ung älskarinna
och när hustrun råkar i slagsmål med henne
kör han ut dem båda på verandan, låser dörren

och ägnar sig åt att i stilla raseri bryta sönder
stolarna. Men vad som definitivt gör slut på
sammanhållningen i hemmet det är när hustrun
kokar soppa på hans älskade
tuppfäktnings-tupp : när han fått veta vad han ätit försvinner
han ut i natten och ingenting blir mer som förr.

Det finns många slags oro och motsättningar
under ytan i den värld som dessa pojkhistorier
speglar. Till det yttre är det emellertid idel
upptåg och tillspetsade situationer av den typ
som direkt skulle kunna omsättas i tecknade
serier. Caldwells teknik är besläktad med
serietecknarens: ganska otäcka ting framförs med
en beräknad känslolöshet, en komisk stilisering
som kommer dem att te sig oskyldiga, lustigt
orimliga, samtidigt som de bevarar ett visst
sken av sannolikhet. I denna äktamerikanska
genre, den humoristiska katastrofidyllen, har
Caldwell alltså smugglat in sin välkända
sydstatsvärld med förfall, förnedring och blind
obarmhärtighet. Men ändå är väl denna bok
till hälften en kompromiss, kanske tillkommen
främst genom Caldwells oförmåga att fullfölja
den robust egenartade, socialt och konstnärligt
lika kraftfulla diktning som han inledde i början
av trettiotalet.

James M. Cain uppenbarade sig med en
gång som den hårdkokta i omanens mästare.
Det var med "The Postman Always Rings
Twice", den litterära knockoutstilens
rekordprestation, som Cain sedan inte riktigt lyckats
nå upp till. Kanske är också den rätta tiden
för sådana bravader förbi; man kommer att
tänka på det inför hans nya bok, "Love’s
Lovely Counterfeit", som nog i och för sig inte
står hans äldre fullträff mycket efter. Förlagets
fanfarer är inte alldeles oberättigade (och för
välklingande att översättas): "He is here again
the story-teller supreme, the master of the
super-charged style, swift and tense, dealing with raw
passions." Men man inser inom kort att det

333

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free