- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
337

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - Artur Lundkvist: Böcker från väster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BÖCKER FRÅN VÄSTER

som i morgon? En massaker är svår att skilja
från andra riters utförande, i den stora tystnad
där vandraren träder fram. Mord sker lika
ljudlöst som ett blodstänk, lika regelbundet och
rytmiskt som sömn. Mången finner en
huvudskalle och ett litet grenverk av ben mellan två
golv av löv. I rymden kretsar gamarnas
oavbrutna hjul. En flock banditer räknar upp
guldet, slavarna träder fram med böjda skuldror
och går bort, en plantageherre gör en gest av
överflöd med sin ridpiska, en båtsman störtar
genom krogdörren ner i floden, knappt nog med
tid till ett plask, ett rep faller från ett träd och
ringlar sig till en rännsnara. Och runtomkring
finns åter indianerna.

Likväl kan ingen skratta eller gråta så vilt
i denna vildmark att han blir hörd av närmaste
resenär eller ihågkommen nästa år. En fiol som
spelar i en nytimrad hydda vid en skogsröjning
är flyktig som träskens vindfläkt. Hur ska
årstiderna bli när vi är borta och döda? Den
förfärliga hettan och kölden: ej mer än den
fallande stjärnan."

*



Miguel Angel Menéndez, en yngre
mexikansk poet, har tack vare en latinamerikansk
pristävlan fått sin första roman, "Nayar",
översatt i Amerika. Nayar är en avsides provins på
Mexikos västkust; berättaren i boken lever där
som ung tjänsteman i en stadshåla, omsluten av
vildmark, med hamnen avstängd av sandrevlar
för större farkoster än fiskebåtar och med
vägarna översvämmade under mer än halva
året. Han är led på detta liv av soldränkt
ödslighet och nattliga supfester; en eldsvåda
förstör hans kontor och han flyr därifrån med sin
vän Ramon, ett obändigt halvblod, som dödat
sin hustrus förförare, en korrumperad domare.

De tar sig fram i kanot, till häst, till fots,
och tillsammans upplever de provinsen Nayar
med sina sinnen och kroppar. I djungeln låter
de moskiterna suga i fred, Ramån hugger väg
med sin machete och känner lukten från
pantrarnas gömställen i träden. De kommer till
saltmarker där indianerna bor i hyddor på höga
stolpar, instängda av översvämningarna, med

ögonen förstörda av saltets bländande sken i
solen. Krokodilerna äter upp många tvättande
indiankvinnor vid flodstränderna och det sägs
att änklingarna i gengäld fångar krokodilhonor
och parar sig med dem. Utvisade ur flera
indianbyar får de båda flyktingarna stanna hos en
stam sedan de övervunnit dess misstro mot
förrädiska halvblod och vita skattsökare. De lär
känna en sträng, primitiv stamorganisation, där
lagar och övertro förenats i en hårdnad,
obrytbar tradition som snävt begränsar individernas
inneboende mänsklighet. En gubbe som beskylls
för trolldom blir hängd och bränd; en kvinna
som vackert genomlyst av en ny kärlek begär
förlösning ur ett meningslöst äktenskap blir
straffad med nakenvandring genom byn tillbaka
till sin hydda.

Traktens hatade herre är major Cometa, en
utpressare med pistolen skjutfärdig och med
mössans stjärna hotfullt neddragen i pannan.
Men värre blir det när strider bryter ut i
bergen mellan regeringstrupper och cristeros, den
reaktionära katolska falangen. Indianerna
utplundras och dödas av båda parter, deras byar
bränns, deras kvinnor förs bort. Tjugu
tvät-terskor vid en flod blir nedskjutna för nöjes
skull och vattnet sköljer bort blod och
tvättkläder, medan övergivna småbarn gråter i gräset.
Stammen gömmer sig i grottor, väntar i bergens
urtidsmörker utan eldar, med de ändlösa regnen
strömmande utanför. En hagelstorm förstör
slutligen återstoden av deras skörd och utvandring
till kusten med dess slavarbete är deras enda
möjlighet att överleva vintern. De båda
flyktingarnas upplevelser förtonar i indianernas
tragedi; Ramon gifter sig emellertid med en
lärarinna som varit major Cometas illa
behandlade älskarinna.

Lyriken är den främsta uttrycksformen i
Latinamerika, romanen kommer långt efter. Hos
Menéndez har prosan mycket av lyrikens
koncentration och stilisering; hans bok är en
episk-rapsodisk krönika, högspänt intensiv och man-

• 1 BLM 1944 iv

337

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free