- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
710

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober. N:r 8 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

dragande och beklämmande. Visserligen
framgår det här och var att bokens människor inte
precis är tillfredsställda med sitt liv, utan
olyckliga och i den kierkegaardska meningen
"förtvivlade". Men att man får det intrycket tycks
mig blott till ringa del kunna vara
författarinnans förtjänst.

Det kan synas onödigt att i ett fall som detta
kosta på en lång recension eller överhuvudtaget
någon recension alls. Men den underhaltiga
litteraturen är kanske inte så oskadlig som det kan
se ut. Standarden kan sjunka fortare än man
anar, och alltför djupt får väl inte ens
förströelseromanernas nivå sjunka. Margit Abenius

Fullbordad trilogi

E. R. Gummerus: Sönerna. Gebers 1944.10: —.

Den finländske författaren E. R. Gummerus
har med årets roman fullbordat en trilogi, vars
första och sista delar redan föreligga. Den förra
var koncentrerad kring inbördeskriget och
jägar-rörelsen, den senare kring vinterkriget, och de
knytas nu samman genom den nyutkomna
mel-lanvolymen; denna handlar om den ur
författarens synvinkel glanslösa, för att inte säga
nesliga fredsperioden mellan två heroiskt-patetiska
skeden i Finlands nyare historia. Om det nu till
en del beror på att Gummerus denna gång varit
mindre lockad av sitt ämne eller inte, så har
resultatet i varje fall blivit särdeles klent, på
intet sätt jämförligt med den prisbelönade
romanen "Arvet", som verkligen vittnade om
stilkultur och litterär talang även där
våldsideologien stack upp huvudet.

Då det gäller att tolka den utdöende
feodalt-patriarkaliska livsstil med anknytning öster ut
som gamle general Viktor Salander
representerar, finner Gummerus alltjämt vackra, levande,
värmande uttryck. Annars måste det nog sägas,
att det behövs en psykologisk konservbrytare av
annan kvalitet än den författaren förfogar över
för att den slutna, eller knutna, livsstilens folk,
de hårt disciplinerade militärsjälarna, skola ge
ifrån sig sina hemligheter. Det är inte minst
därför de båda kusinerna Karl och Boris
Salander, bokens huvudpersoner, här inte fått något
riktigt liv; det är knappt mer än två attityder,
två förhållningssätt, två utifrån uppfattade
prototyper för finländskt väsen som återgivits: den
ene butter-trubbig, inskränkt och tafatt, den

andre med blandat och oroligt blod under en
elegant, världsmannamässig yta. Förvirringen
och besvikelsen efter inbördeskriget är bokens
ena tema, men kompositionen är alltför
nyckfull, händelseförloppet alltför oklart för att man
med behållning skulle kunna följa det. Då är
det andra desto lättfattligare: det förhatliga,
föraktliga tjugutalet, då inom politiken
"handlingens" män avlöstes av "pratets", då
språkstriderna flamma upp, då klassmotsättningarnas
nationella olycka åter gör sig påmint och då,
värst av allt, ett förflackat, njutningslystet
sällskapsliv skamlöst gör sig brett bland
huvudstadens societet. På ett så likgiltigt ytfenomen
som det sistnämnda slösar Gummerus sidor och
åter sidor av utdragen, uddlös satir, tydligen
utan att betänka, att ledan vid en dådlös, sölad
vardag, en icke-heroisk tillvaro endast röjer den
bortskämde överklassaren, som aldrig prövat på
själva den dagliga existenskampen och dess
hårdhet. Åt fransk och anglosachsisk kultur eller
rättare okultur, ger författaren i förbifarten några
slängar, som bara vittna om hans egen hafsiga
ytlighet och bristande kunskaper; hans interiörer
från diplomatvärlden och de ryska
spionkretsarna närma sig rena kolportaget. Man häpnar
över att en skribent med anspråk på kultur och
smak kunnat släppa dylikt ifrån sig.

Men man tycker sig finna något av
förklaringen, då man kommer till slutet. Boken
utmynnar nämligen i en hyllning åt —
Lapporörelsen, i vars hägn kusinerna Salander
återfinna sig själva och sin ungdoms strävanden;
den får också båda en ny morgonrodnad för
Finlands hela folk! Ty då man bekänner sig till
falska värden i moraliskt och politiskt avseende,
är det inte så märkvärdigt om man går vilse
och förirrar sig även på det konstnärliga
området. Finlands folk får f. ö. i dessa dagar dyrt
umgälla Gummerus’ och hans meningsfränders
forsyndelser. Holger Ahlenius

Nordiska perspektiv

Henry Peter Matthis: Nordisk mosaik.
Bonniers 1944. 8: 50.

Henry Peter Matthis är en författare, som
intimt känner de nordiska ländernas ansikten,
deras yttre och inre egenart. När man tar del av
hans senaste bok, "Nordisk mosaik", får man
lätt det intrycket, att en god del av hans liv

710

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0726.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free