Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober. N:r 8 - Bokrecensioner
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
BOKRECENSIONER
om kristendomens ställning i vår tids kulturkris
och diskuterar möjligheten av en genomgripande
religiös förnyelse, som skulle återgiva
kristendomen och religionen överhuvud dess tillbörliga
plats i samhällslivet. Som representant för
kristen humanism har författaren en vidsynt och
tolerant inställning till världsproblemen. Han
utgår från den tyska idealismen, representerad
av Kant, Fichte, Schiller, Goethe och Wilhelm
von Humboldt, i sin analys av det närvarande
kulturförfallets orsaker, som han påträffar i den
moderna kulturens sekularisering, i dess
skrämmande brist på enhetlighet, i den blinda tron
på våldets rätt och på sanningstankens
maktlöshet. Och dock förmår endast strävandet efter
sanning förnya en splittrad och i upplösning
stadd värld.
Vår tid behärskas av en ensidig traktan efter
yttre framgångar på livets alla områden; den
har förlorat sinnet för den enskilde individens
oersättliga värde. Den betraktar livet som
självändamål, förnekar de etiska värdenas objektiva
ordning och förfaller till en fåfäng och
självbelåten dyrkan av massan och den yttre
framgången. Må man än, framhåller Björkquist,
medgiva nödvändigheten av teknikens utveckling
som en oumbärlig förutsättning för
befolkningens ökning och helt bejaka en sund
kroppskultur, så måste man likväl ha klart för sig,
att det här är fråga om hjälpmedel, som
befrämja livets bekvämlighet, men ingalunda om
självändamål, som förläna hela livet en djupare
och högre mening. Endast en människa, som
känner Guds närhet och av egen fri vilja
betraktar det som sitt kall att arbeta för
Gudsriket, uppfyller sitt livs sanna ändamål. I de
stora liberala teologerna Ernst Troeltschs och
Adolf Hamacks anda ger Björkquist en
åskådlig bild av en sann kristen livsuppfattning.
Denna har sina rötter i personlighetstanken,
i frihetsidén, i förlåtelsetanken och i den fasta
och orubbliga tron på Jesus Kristus’
frälsningsverk. Björkquist inskärper med eftertryck, att
vår tid är i trängande behov av en
verklighetstrogen och levande kristendom, som bevisar sitt
värde genom att lösa tidens brännande problem.
För att kunna fullgöra sin uppgift måste
kristendomen också tillgodogöra sig den moderna
idealistiska filosofiens landvinningar, såsom
författaren med rätta framhåller. Kristlig och
idealistisk humanism äro bröder i anden, fastän den
förra i motsats till den idealistiska humanismen
i första rummet har sitt fotfäste i en
transcendent Gudstro. Bägge mötas dock i de flesta
väsentliga punkter: i bejakandet av
personlighetstanken, i frihetsidén och i övertygelsen om
en fast och orubblig etisk världsordning.
Överallt, där kristendomen genomsyrar livet, visar
sig dess sanningshalt; den som hyllar
personlighetsidén finner därigenom samtidigt vägen till
full förståelse av sina medmänniskors egenart
och förmår fylla sin plats både som medlem av
familjen, folkgemenskapen och mänskligheten.
En sådan inställning är på samma gång i stånd
att främja det internationella livet på basis av
ett förtroendefullt samarbete. I detta
sammanhang betonar Björkquist kristendomens
betydelsefulla och bestående insats i pacifismens
historia. Likaså påvisar Björkquist i sina
nekrologer över ärkebiskop Söderblom och biskop
Einar Billing, vad en humanistiskt inställd
kristendom har att förkunna för samtiden.
Björkquist uppenbarar i sitt arbete en human
livssyn och ådagalägger en imponerande
kännedom om de moderna kulturproblemen. Så kan
boken väl fylla sin plats som en tillförlitlig
vägvisare genom vår tids kulturkris och öppna
perspektivet mot en bättre framtid.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>