- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
768

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Knut Jaensson: Alice i Underlandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KNUT JAENSSON

ningen av en tiondel förundran och nio
tiondelar komplett och ögonblickligt accepterande.

Men "Alice’s Adventures in Wonderland" är
ju inte och vill heller inte vara någon exakt
dröm. Den är varken en naturalistisk skildring
eller ett enbart automatiskt nedskrivande av
infall. Den är inte ens Alices egen dröm. Den
är Carrolls dröm som Alice. En autentisk
Alice-dröm skulle naturligtvis ha kunnat bli både
rolig och intressant, men den skulle inte ha
kunnat bli så fantasirik, så originell och så
dubbelbottnad. Nu är Alices existens i
Underlandet bara en existens i Carrolls dröm, liksom
hon på ett ställe i "Looking Glass" antas
existera endast i den röde schackspelskungens dröm
och därför blir så rädd att störa hans ljudliga
snarkningar. Det sinnrika dubbelperspektiv som
härigenom uppstår är en av de allra innersta
hemligheterna med "Wonderlands" tjuskraft.
Utan att ett ögonblick gå utanför sig själv, falla
ur sin egen roll, agerar Alice i en dröm som
hon helt tror vara sin egen, men som i själva
verket tillhör en vuxen man vars geniala
förståelse för hennes väsen bara är den ena sidan
av hans dubbla natur, och med det mest
oskuldsfulla behag rör hon sig aningslöst men starkt
fängslad bland de kvarlämnade kulisserna från
den vuxnes problemdrama, bland en rekvisita
av spetsfundigheter, ordlekar och förbryllande
fantasier, tillhöriga en annan pjäs, en annans
dröm.

Det är inte bara den vuxne läsaren som
tjusas. Den lilla sjuåriga Alice Liddell, för
vilken Carroll uppfann och nedskrev denna
fantasi, skulle säkert aldrig ha kunnat haft ett
ens tillnärmelsevis lika stort nöje av någon av
sina egna drömmar. Hon skulle aldrig själv
ha kunnat drömma så bra! Liksom milliontals
barn efter henne har hon säkert till och med
haft storartat roligt åt den tokiga parodien
på Southeys ballad om "Old father William",
den oemotståndliga Hummerkadriljen eller Den
Falska Sköldpaddans barocka Soppsång. Hur

mycket dylika skämt än på ett sätt ligger
utanför barnens naivitet och innanför de vuxnas
lyckas Carroll alltid hitta skärningspunkten
mellan de båda världarnas cirklar.

Vilken besynnerlig barnbok är inte "Alices
äventyr i Underlandet"! Den och fortsättningen,
"Through the Looking Glass", som är ännu
mera spetsfundig, ännu en aning mera
besynnerlig, men å andra sidan mindre rik på
personliga bekännelser, står utan motstycken bland
de otaliga böcker som skrivits för barn. Där
Andersen är satirisk, är Carroll fantastisk, där
Andersen är didaktisk, är Carroll upplösande,
där Andersen är sentimental, är Carroll oberörd
och genomträngd av en humor, stundom lika
suverän och sprakande torr som Voltaires eller
lika överdådig och skenbart hjärtlös som Falstaff
Fakirs, endast mera fantasirik, mera
underfundig och mera sprudlande tokig. Carroll, denne
hedersborgare i Barnstad, är författaren till
barnböcker utan sammanhang, utan syfte, utan
sensmoral, utan sentimentalitet — men med en
ofantlig popularitet. Kanske har han med ännu
större genialitet än Andersen förstått skillnaden
mellan barnens värld och de vuxnas, liksom han
med sådan skärpa uppfattat skillnaden mellan
drömmens livsform och vakans. Den moraliska
sidan av Alices natur består uteslutande i ett
gott hjärta och en reaktion mot orättvisor
— men både det ena och det andra är också
viktigt nog — för övrigt är hon helt: vitalitet,
vetgirighet, äventyrslust, lekfullhet och fantasi.

När Carroll osynlig följer Alice på hennes
vandring under jorden, nedanför dagen, i
Underlandet och där för hennes häpna och ändå inte
alls häpna ögon trollar fram det ena fängslande
och besynnerliga sceneriet efter det andra, för
han hela tiden med sig i det fördolda minnet
av en annan värld, Dodgsons, de vuxnas och
det vaknas. Men denna värld förlorar i Alices
sällskap på ett egendomligt sätt sin realitet,
och de vuxnas oförbehållsamma accepterande av
sin vakna matter-of-fact-värld blir för honom

768

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0784.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free