- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
773

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Artur Lundkvist: Engelsk lyrik under kriget

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ENGELSK LYRIK UNDER KRIGET

en kyss", men vad som där dog ut förefaller
vara "mindre än en näktergal sedan". Dikterna
är uppbyggda av bilder från denna övärld, av
verkliga ting omsatta i ord av elementär eller
subtil innebörd, ord som smakar mot tungan
eller känns mot huden. Det är mindre
beskrivning än direkt fysisk upplevelse, som
sammansmälter med ekon och speglingar i själen. Han
talar om oliven som vaknar i blodet, han känner
skuggan av vinlövets tält som en kall duk över
hjässan, han förnimmer natten utspilld överallt
som kyla från skedar, han ser kvinnan vandra
i mörkret likt en svängande lykta, han hör
cikadans sång en mile från land, han anar
temperaturen hos en padda som sväljer under en
sten och viskar: "Diamanter, diamanter, och
mineralers saft!" Han fantiserar först och sist
om en primitivare livsföring, verkligare,
väsentligare för både kropp och själ: "att dela en
gräns med örnar, vara underkastad seglet, här
på dessa vita klippor, under den salta filten,
med ansiktet mot havets blåa negativ: att dela
bädd med en stjärna". Bortom den grekiska
klippgrunden prövar han också den bisarra
fantasiflykten och den svarta humorn, i de
lekfullt mytologiserande hamletsonetterna, i den
van-vördigt-vemodiga diktsviten om onkeln, General
Uncebunke, som bemannat Guds lilla skepp och
färdats bortom astronomien. Durrells dikter,
slitna mellan det elementära, det fantastiska och
det upplöst nonchalanta, är kanske inte riktigt
betydande, men de är egenartat personliga och
rika på substans.

Laurie Lee tycks ha varit med i det spanska
inbördeskriget och visar i samlingen "The Sun
My Monument" (Hogarth) en viss påverkan av
Lorca. Han har en naiv och extatisk bildfantasi,
som sammansmälter landskap och kvinnor till
färgstark, symboluppfylld kärleksdikt. I
naturupplevelsen är dock ständigt krigets verklighet
närvarande, grönskan är blodbestänkt, frukterna
blir bomber, fåglarna bombplan, och gentemot
människans utsatthet prisar han maskarnas

säkerhet i mullens kalla klumpar. Krigets
dödsbringande galenskap gör också kärleken
förbittrat meningslös, fingrarna som trevar efter
kärlek kröker sig också kring skjutvapnets
avtryckare. Poeten ser på samma gång barnet
i skötet och bomberna i fabriken och han finner
dem lika litet välsignade av hoppets stjärnor.
Detta tema är genomfört och varierat med god
effekt: den sönderslitande kollisionen mellan
döden och kärleken, mellan kriget och den
fruktbara naturen. Men litet av naivistisk, kolorerad
bilderbok blir det onekligen över denna lyrik:

Hon rev sin bädd med väntans naglar,
hon förbannade lampans gullviva
och sände ut sina kyssar likt duvor för mig
tills de uttröttade föll i en annans mun.

Terence Tiller har tjänstgjort i Egypten
under kriget och därifrån härstammar dikterna
i "The Inward Animal" (Hogarth). Han har
ordnat sina poem enligt en plan, så att de ska
illustrera krigets chock, upproret mot den gamla
ordningen och födelsen av en gemenskap i vilken
det gamla och det nya, det egna och det
främmande kan mötas efter kriget. Inledningen och
avslutningen ställer problemet i dess sociala och
dess religiösa form, med respektive det förfallna
huset och kristusbarnets födelse som symboler.
"The inward animal", det inre djuret, är just
detta barn: det nya jaget, den nya gemenskapen,
så ovilligt avlad och så svår att föda. "Existens
och känsla och tanke är blott en naken man som
bekämpar vad han inte är, det inre djuret."
"Det döende huset väntar likt ett djur på nytt
liv att förtära eller likt ett skal på en ny
inbyggare" : frågan är vilket det ska bli. Men "den
allmänna floden blöder", dammen sjuder av
liv, vattnet mumlar i källaren. "Släpp lös
förändringens tid, frigiv handlingen!" formulerar
poeten sitt krav, som han ju inte är ensam om.
Det finns även gott om egyptiska miljöbilder
i hans samling: särskilt inför en egyptisk
danserska visar han vad han kan åstadkomma
i fråga om sensuell filmning av sinnesintryck.

773

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0789.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free