- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
805

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

speglar sig författarens beundransvärda förmåga
att förstå. Man tror på denna kvinnas berättelse.
Den är äkta.

I andra noveller finner vi ett mera objektivt
grepp på ämnet och även denna mera
traditionella berättarteknik behärskar Ahlin.
Gubbarna i "Het dag i augusti", som går att hämta
de varor de fått sig tilldelade av fattigvården,
är självständiga individer, som kommer oss
nära, och som väcker sympatier och antipatier.
Den lilla flickan i "Det underbara nattlinnet",
som ville föra sin lättfärdiga mor till
Frälsningsarmén men i stället för sin beundrade
löjtnant i moderns armar, är också gripande
skildrad. Det omedvetna och ovissa, oförmågan att
fatta vad som sker, alla dessa barnets
svårigheter får Ahlin fram på ett suggestivt sätt, som
förtjänar att kallas mästerligt.

Kanske är denna bok trots allt en mellanbok,
men den infriar löften och är en god
fortsättning på en god början. Jan Cornell

I amerikanska fotspår

Mårten Edlund: Tag vad du vill ha...
Bonniers 1944. 6: 50.

Gustaf Rune Eriks: Hänryckningens tid.

Hökerbergs 1944. 6: 50.

Skaran av de nya svenska författare, som gå
i de yngre amerikanernas fotspår, växer stadigt.
Här kommer nu Mårten Edlund med sin
debutroman, där han låter en rad rovgiriga släktingar
slå sina lovar kring en förmögen arvtant, som
ligger för döden — motivet känns igen från en
av Olle Hedbergs romaner. Men det
stockholmska överklasspatrask som här avslöjas är
inte enbart tarvligt och brackaktigt som hos
Hedberg utan först och sist depraverat: en
homosexuell lektor, som på kvällarna ger
gratis-lektioner i grekiska åt pojkar med
förmånligt utseende, en misslyckad och alkoholiserad
journalist, som dragit sin hustru med sig i de
trista orgierna och slutligen tar både hennes
liv och sitt eget, en frånskild professorsfru, som
delar älskare med sin dotter, en adertonårig
skolflicka. Denne älskare, bilförsäljare och young
man about town, är den fulaste fisken i hela
det värda sällskapet: erotiskt attraktiv men en
hänsynslös egoist, som skrupelfritt utnyttjar sina

medmänniskor, intrigör, utpressare och
påskyn-dare av arvtantens död. Eftersom det är han
som tar hem spelet, skulle boken vara särdeles
"omoralisk", om den inte hade en lätt parodisk
anstrykning; anhopningen av djävulskap har ett
tycke av pubertetsfantasi, och den "demoniske"
skurken verkar konstruktion.

Boken är emellertid anmärkningsvärt väl
skriven — i den "hårdkokta" stilen — och
dialogerna äro förbluffande säkra. Väl tycker man
sig känna igen de amerikanska förebilderna,
exempelvis böcker som Cains "Mildred Pierce"
och Farrells "Ellen Rogers" -— Ed Lanson i
sistnämnda roman och Knut Bergholtz i Edlunds
äro nära själsfränder — men den unge svensken
tillämpar lärdomarna med mycken smidighet och
ackuratess på stockholmsmiljön, särskilt vid
återgivandet av erotiska situationer och i
teckningen av det alkoholiserade paret, en styv
studie i förfall och förnedring. Eljest stannar
människoskildringen gemenligen vid det sexuella
planet, där den dock rör sig med påtaglig
sakkunskap. Men den som besitter Mårten Edlunds
artistiska gåvor borde ha en framtid som
författare, om nu också mindre oaptitliga ämnen

kunna gripa tag i honom.

*



Strängen är inte lika hårt spänd hos Gustaf
Rune Eriks, som debuterade i fjol med en
"stockholmsroman" om arbetslösa ungdomar på
Söder och nu återkommer som novellist. "En
kväll på konditoriet började en av de mest
hårdkokta bland oss plötsligt gråta", heter det i en
liten generationsbetraktelse i Eriks’ bok (s. 104).
Där ligger väl den gemensamma hemligheten
för denna grupp av unga författare, om det nu
är en hemlighet: bakom den anlagda
oberördheten och cynismen ha de nära till gråten, Eriks
dock mer än Edlund, hos vilken rösten aldrig
slår över. Det gör den ibland hos Eriks, i en
liten vemodig deflorationshistoria som
"Försommar", i ett stycke pojkpsykologi som "Mod".
Men även han kan knyta till om sin känslighet,
t. ex. i titelnovelletten, som med några få streck
ger ett arbetarpars hela äktenskapshistoria i dess
ändlösa, vardagsgråa tristess, och han hanterar
den inre monologen med goda resultat i små
stumpar som "Nederlaget" och "E. Rooslind,
affärsman". Gustaf Rune Eriks förefaller mycket
vek, och sentimentaliteten utgör kanske en fara

805

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0821.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free