- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
66

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januari. N:r 1 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

värt att lyssna till. Hon debuterade 1942 med
en liten samling som hade stor genomslagskraft.
Hösten 44 kom hon igen med diktsamlingen
"Orgelpunkt". Liksom en gång Karin Boye
bekänner sig Anna Greta Wide till den öppna
livsstilen. Hon talar om viljans och budordens
pansar, som utestänger människan från det
livgivande solljuset. Hon vill lita på livet, säga ja
till det, möta det utan vapen. Skräcken,
ensamheten och kärleken är de tre starka makter hon
varit underkastad och att övervinna de två
förstnämnda i den tredjes namn är hennes strävan.
Därom handlar flera dikter, bland annat denna:

Kanske regeras en människas öden
mindre av lusten och mer av skräcken —
skräcken för livrt och skräcken för döden —
renhetens skräck för den första fläcken —
skräcken som visar sig innerst inne
människans bröst är så rörande bräckligt,
skräcken som rotas i barnets sinne:
skräcken att inte bli älskad tillräckligt.

Denna vackra dikt har möjligen det felet att den
rinner fram något för elegant. På den snabba
och lediga rytmens altare offrar författarinnan
i själva verket ganska ofta. Det kan bli ett ord
för mycket, ett ansträngt rim, en pressad
tankegång. Hennes konst står musiken nära, men
kanske är denna musik ibland en smula lättköpt.
Men hon är dock en fullt självständig diktare,
ömsint och mjukt kvinnlig. Hon är en av dem

som självklart hör hemma inom lyrikens värld
och hon kommer säkerligen aldrig att skapa
något oväsentligt.

*



Hon har fått en kamrat i Ingrid Nyström, vars
debutsamling, "Vattenspegel", hör till höstens
bästa. Även hon söker bryta ner den
vilje-betonade manliga världen för att nå fram till
det självklara och mjukt spirande.

Vi ville så löd vår paroll
och kvävde rösten, som grät
och murade djupare in
vår hemlighet.

Ingrid Nyström har närmast gått i skola hos
Ebba Lindqvist. Hon skriver en enkel fri vers,
där man särskilt lägger märke till färgspelet:
grått, blått, vitt med röda stänk som
domherrebröst i ett vinterlandskap. Hon har ännu
debutantens valhänthet i fingrarna och finner ej alltid
det rätta uttrycket, men hon har modet — det
mod som framför allt är kvinnornas i en värld
av krigshjältar — att vara sig själv. Den ångest
hon upplevt, den kärlek hon varit delaktig i och
den skogsnatur hon kommit att älska har hon
givit övertygande gestalt i sin dikt och man
hälsar henne välkommen bland de få kvinnliga
lyriker som just nu är att räkna med.

Olof Lagercrantz

"Världen utan nåd"

Anna Lenah Elgström : Tidens kvinnor.
Steins-vik 1944. 12:—.

Anna Lenah Elgström: De trogna. Bonniers
1944. 12:50.

Sven Stolpe: / människodjungeln. Bonniers
1944. 8: 50.

Anna Lenah Elgström gav i höstas ut två
böcker, novellsamlingen "De trogna" och "Tidens
kvinnor", som är en samling biografier. Båda
dessa böcker handla om något som med ett
uttryck hämtat ur en av novellerna skulle kunna
kallas "världen utan nåd", den värld där barn
födas till svält och sjukdomar och till att växa
upp till föda åt nästa krigs ännu inte uppfunna
vapen, den värld som är en Grottekvarn vilken
av levande människor maler blod och köttslam-

sor, där tio- och tolvårs barn efter förra
världskriget kröpo på gatorna angripna av den
benuppmjukning som kommer sig av undernäring,
och där man i det nu pågående kriget på
lasaretten för ansiktsskadade har kunnat få se
"ansikten som djävulsmasker, blodiga härvor av
kött och bandager ur vilka benflisor och
metallrör stucko upp".

I "Tidens kvinnor" har Anna Lenah Elgström
tecknat porträtt av en rad kvinnor, med vilka
hon personligen kommit i kontakt under sitt
långa och omväxlande liv, och vilka, såsom hon
säger, "stå som representanter för en viss sida
av sina länders liv eller som företrädare för
någon internationell rörelse i tiden". Anna Lenah
Elgström har träffat människor av alla kulörer
och alla nationaliteter och boken är ett nytt prov

66

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free