- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
196

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mars. N:r 3 - Kommentarer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOMMENTARER

Filmurvalet

Filmrepertoaren har varit påfallande mager
de sista månaderna. Även den som bara
inriktar sig på att se de värdefullare filmerna
och därvid låter vägleda sig av namn på
regissör, författare, bolag etc. samt av vad som
eventuellt kunnat inhämtas ur pålitliga utländska
källor har ofta fått vara med om besvikelser.
Av de mängder av nya filmer som varje månad
med buller och bång har premiär torde högt
räknat en i veckan tillfredsställa en nogräknad,
uppriktigt filmintresserad publik. Resten är till
stor del rena dravlet och uppenbart tillrättalagt
för att tillmötesgå en mycket enkel, för att inte
säga simpel smak.

Vi skall här alldeles förbigå de svenska
filmerna, som lämpligen bör betraktas som ett
problem för sig, och hålla oss till importen.
Denna regleras av två huvudfaktorer, den
svenska censuren, som dömer uteslutande efter
moraliska och politiska bevekelsegrunder, och
distributionsbolagen, som köper in de filmer
som de tror sig om att med skälig vinst kunna
placera på de svenska biograferna. Gör vi en
jämförelse med de oss närliggande
förhållandena på bokmarknaden så existerar det ju
där gudskelov ingen censur som bestämmer
vilka böcker som får översättas. Filmen är
emellertid en starkare suggestionsfaktor än
litteraturen och drar framför allt till sig den
ungdom som saknar hemliv och intressen.
Dessutom vågar man väl säga att
filminspelnings-och distributionsbolagen arbetar efter krassare
affärsprinciper än författarna och bokförlagen.
Kanske är därför en filmcensur alltjämt
nödvändig. Filmcensuren är inte heller absolut
mörklagd, den kan göras till föremål för kritik,
om den missköter sig.

Däremot är filmuppköparna och
distributionsbolagen tämligen oåtkomliga för kritik.
Deras göranden och låtanden sker bakom
affärshemlighetens ridå. Det är givetvis också
deras ensak vad de investerar pengar i och

hur de bedömer utsikterna att få igen en ofta
nog säkert mycket stor insats. Men om man
misstänker att de underskattar den svenska
publiken och tror sig kunna konstatera att
de därigenom till råga på allt motverkar sina
egna förvärvsavsikter har man väl ändå lov att
hövligt sätta i fråga om inte urvalet kunde
förbättras. Absolut obestridligt är att åtskilligt
av det som visas på svenska biografer är
onjutbart även för personer med mycket
stillastående förstånd. Det gäller särskilt en del
amerikanska förspel, som är helt främmande
för svensk mentalitet och som bara bidrar till
att vidmakthålla en viss nedlåtande syn på
amerikansk kultur. Ibland får man se sådana
saker att man omedelbart skulle vilja komma
i kontakt med den som ytterst bär ansvaret för
förevisningen.

Men man vill också sätta in kritiken mot
vad man inte får se. Filmherrarna kan lika lätt
stoppa ett mästerverk som släppa fram ett
machverk. Endast ett ringa fåtal utanför
filmbranschen följer intimt den utländska
repertoaren och de förmår föga eller intet när det
gäller att provocera fram en film på de svenska
biograferna. På bokmarknaden är situationen
annorlunda, där räcker det med en entusiastisk
anmälan av en utländsk bok för att
bokförläggarna skall slåss om att få ge ut den på
svenska.

Man skall inte framföra en allmän kritik om
man inte har belägg att komma med. Jag är
medveten om att jag på den punkten inte har
mina papper i fullgod ordning utan mera
bygger på en känsla av att allt inte är som
det kunde vara. Men jag gör en förteckning
på en slump över värdefulla utländska filmer
som mig veterligt inte visats offentligt i Sverige
utan stoppats av censuren eller lämnats
liggande av filmbolagen:

Dumbo, Walt Disneys långfilm om en
elefantunge, ansedd som en av hans bästa och

färdig redan 1941.

196

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free