- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
325

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - Willy Heimann: För boksamlaren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖR BOKSAMLAREN

tacksam uppgift för konstnärerna, som kom
till med romantiken. De båda dekorerade
omslagen till "Taschenbuch zum geselligen
Ver-gnügen für 1811", Hamburg 1810, Runges sista
verk, är kanske det mest förtjusande exemplet
på denna hans konst. I stället för Runges
barnfigurer finna vi groteska bladornament på de
bokomslag i sepia, som E. T. A. Hoffmann
(1776—1822) gjorde för sina böcker "Meister
Floh", 1819, och "Kater Murr", 1822. Mindre
kända torde de samma år utförda men först
efter hans död 1839 publicerade teckningarna
vara till hans berömda "Kinder-Märchen", en
mycket sällsynt och eftersökt liten volym. Med
dessa ha vi redan nått fram till romantikens
folkligt inspirerade illustrationskonst, vars
första framträdande går tillbaka till de
konstnärliga titelbladen till "Des Knaben
Wunder-horn", 3 band, 1806—08, vilkas förlagor äro
gjorda av Brentano själv. Att diktaren Clemens
Brentano (1778—1842), "romantikens geniale
enfant terrible", även var en romantikens finaste
tecknare, ser man tydligt av de femton bilder,
som han utförde för sin saga "Gockel, Hinkel
und Gackeleia", Frankfurt 1838, och som
föreligga i mästerliga litografier av litografen vid
Münchener Pinakothek Joh. Nepomuk
Strix-ner (1782—1855). Även illustratören av
bröderna Grimms "Kinder- und Hausmärchen",
den yngre brodern Ludwig Emil Grimm (1790
—1863), som redan tidigare hade lämnat
bidrag till den konstnärliga utsmyckningen
av "Des Knaben Wunderhorn", förtjänar att
nämnas. Märkligt nog är originalupplagan av
Grimms sagor, 1812—16, icke illustrerad. Och
om man undantager de två raderingarna i
andra upplagan 1819, är det först den s. k. lilla
upplagan av 1825 som är rikare illustrerad.
Ludwig Emil Grimms sju kopparstick
återfinnas, delvis något överarbetade, i de senare
upplagorna.

Innan vi följa utvecklingen av denna
folkliga illustration, som kvantitativt intager den
viktigaste platsen i 1800-talets
illustrationskonst, måste vi nämna huvudrepresentanterna
för de bägge andra tidsströmningar, som löpa
parallellt med denna, nämligen den
historiskt-romantiska och den religiösa. Hit hör Peter
von Cornelius (1783—1867) med den
mästerliga bildsviten, illustrationerna till "Faust",
Frankfurt 1816—25, samt bröderna
Riepenhausen med en kopparstickssvit efter Tiecks

Dlustration i radering av R. Reinick till "Lieder eines
Malers".

"Genoveva" från 1806, en ofta förbisedd tidig
representant för nasarenernas katolskt
religiösa riktning; vidare Julius Schnorr von
Carolsfelds (1794—1872) bibelillustrationer
till Wigands "Volksbilderbibel", 1853—60, och
framför allt till Cottas bilderbibel från 1850,
"ett av de viktigaste tyska illustrationsverken",
till vilken utom Rethel och Richter även
Eduard Steinle (1810—86) bidragit med fyra
bilder, som gå upp mot Rethels. Den blida
egenarten i nasarenernas konst hos den böhmiske
konstnären Joseph von Führich (1800—76)
framträder i de av honom själv raderade
bildsviterna "Väter unser", Prag 1826, och
"Genoveva", Prag 1832.

Vi återgå emellertid till den folkligt
inspirerade illustrationskonsten. Ett av tidens
konstcentra var Düsseldorf, där målaren och vis-

325

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free