- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
328

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - Willy Heimann: För boksamlaren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖR BOKSAMLAREN

Illustration i trästick av A. Menzel till Kugler’s
"Geschichte Friedrichs des Grossen".

ren Otto Speckter (1807—71) en boren
illustrationskonstnär. Eftersom hans berömda
djurfabelbilder till "Fünfzig Fabeln für
Kinder", 1833, vartill 1837 kommo "Noch fünfzig
Fabeln", äro så gott som omöjliga att komma
över i första upplagan — de äro utförda i
stenradering och icke i litografi, som överallt
angives — bör samlaren helst söka skaffa sig
en av de tidigare träsnittsupplagorna, som
bättre än upplagorna i litografi återge
originalens charm. Även till "Quickborn", utgiven
av hans landsman Klaus Groth, gjorde
Speckter 138 uttrycksfulla illustrationer. Originell
fantasi och fin karakterisering känneteckna de
12 även tekniskt sett beundransvärda
raderingarna till "Das Märchen vom gestiefelten
Kater", 1843. Hans 12 litografier till
Andersens "Neue Märchen", 2 band, Hamburg 1845
—46, har jag icke haft tillfälle att se, men
Andersen själv påstod att de voro "de
vackraste och mest geniala". Folkligt inspirerad är
även Theodor Hosemann (1807—75), även
om han på grund av inflytande från Gavarni
är mer realistisk i sina skildringar av Berlins
kälkborgare och i sina politiska karikatyrer.
För oss äro hans illustrationer till E. T. A.
Hoffmanns "Gesammelte Schriften", 1844—45,
och till "Münchhausen", 1840, av större in-

tresse, då de visa satirikern från en
allvarligare sida. Som illustratör av otaliga
barnböcker och ungdomstidskrifter — hans
biblio-graf anger antalet illustrationer 1828—50 till
omkring 400 — var Hosemann verksam ända
in på sjuttiotalet. Det är emellertid
betecknande att de barnboksillustrationer, som
räknas till hans bästa, nämligen de till "Die Insel
Marzipan", 1851, äro gjorda till en text med
politisk tendens. Även Johann Peter Lyser
(1804—59) är bäst som politisk satiriker. I de
8 teckningarna till "Mephistopheles.
Taschen-buch auf das Jahr 1830" och framför allt
i omslagsteckningen visar Lyser en
omisskännlig frändskap med E. T. A. Hoffmann. Därmed
ha vi lämnat den romantiska konsten, även om
de "romantiska" konstnärerna levde ända fram
på sjuttiotalet, och komma fram till dem av de
tyska 1800-talsillustratörerna, som överglänsa
alla de övriga, nämligen Menzel och Busch.
Adolph Menzel (1815—1905) hade liksom
Speckter och Hosemann börjat som litografer
— denna förbindelse med hantverket som ofta
har givit den tyska konsten en särprägel —
och vann sedan sin odödlighet som Fredrik
den stores illustratör. Hans kanske största verk
äro illustrationerna till Kuglers "Geschichte
Friedrichs des Grossen", 1840, som skars av
sin tids bästa tyska xylografer. (Man kan
i detta sammanhang beklaga att Richters
teckningar icke alltid blivit på bästa sätt
återgivna i träsnitt.) Menzels illustrationer till
"Peter Schlemihl", Nurnberg 1839, överträffa
de tre år tidigare utkomna alltför kvicka av
Adolph Schroedter. Den som kommit över
Emilie Feiges barnbok "Der Kleine
Gesell-schafter für freundliche Knaben u. Mädchen
v. 5—10 Jahrén", 1836, med 30 litografier
av Menzel kan skatta sig lycklig. Menzels
sista träsnittsverk, illustrationerna till Kleists
"Der zerbrochene Krug", utkom 1877 och
Wilhelm Buschs teckningar till "Herr und
Frau Knopp", 1876, äro icke längre
reproducerade i träsnitt utan liksom alla hans
senare i fototypi. När det gäller Wilhelm
Busch (1832—1908), skall man börja med
hans förstlingsverk, "Bilderpossen", 1864, som
såväl konstnärligt som tekniskt kanske är hans
bästa arbete och i varje fall intager en
särställning inom hans æuvre. Sedan bör man
fortsätta med "Max und Moritz", 1865,
"Schnurr-diburr oder die Bienen", 1869 — denne barna-

328

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free