- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
575

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September. N:r 7 - Ronald Fangen: Okkupasjonserfaring og Wergelandarv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OKKUPASJONSERFARING OG WERGELANDARV

forutsetninger for uberørtheten: enten måtte
han bli ideologiforherliger eller så måtte han
holde mund — eller forlegge sin virksomhet til
en annen verdensdel. Men for det annet:
dik-teren oplever at hans folk kjemper, det er
tvunget inn i en nærkamp på liv og død
med en overmektig motstander, han ser blankt
offermot midt oppe i megen usselhet, han ser
hvordan katastrofen og al dens lidelse mønstrer
og lutrer folkets kreft og evne og skiller slagget
ut, — og så skulde han være koldblodig
ube-rørt, stå utenfor? Jeg tror ikke at Artur
Lundkvist vilde gjøre det; jeg tror at han temmelig
hastig vilde overvinde sin avsky og mistro til
martyriet og se dets mulighet blankt i øinene
og elske ordet høiere fordi skjebnen pludselig
hadde gjort det dyrere. Jeg tror at han til og
med vilde ha innrømmet at det ligger verdier
i den skjebnesendte lidelse — nettop fordi den
mønstrer og lutrer og holder dom — som intet
virkelig kulturliv kan unnvære.

Siden jeg jo må være förberedt på at alt
jeg skriver opfattes som utslag av obskyr
kristendom, er det best jeg nevner at Arnulf
Øverland, som erklærer at han ikke er blitt
kristen, selv om han i koncentrasj onsleirens
helvede ikke har villet angripe kristendommen,
han uttalte nylig i et interview at efter hans
skjøn var forfattere og i det hele tatt alle som
skaper opinjon mestansvarlige i en ulvetid,
— og ansvaret gjelder ikke bare hvad de gjør
men også hvad de unnlater å gjøre, — altså
deres holdning. Og han tilføiet noe slikt som
at det vilde være urimelig å kreve det samme
ansvar av alle dem som aldrig har gjort krav
på å være åndelige veiledere i folkene. (Jeg
må desverre citere efter hukommelsen.)

Det er presis dette jeg mener når jeg skriver

det er nyttig å opleve at ordet blir dyrt.

*



Norges frihetssommer blir også en
Werge-landsommer. Den geniale regi som lot os op-

leve befrielsen ti dager før 17. mai, som lot
Kongen komme hjem 7. juni, på dagen fem
år siden han forsmedelig måtte dra av landet
sammen med vor regjering, som i det hele tatt
har satt befrielsen i scene på en rent
ubegripe-lig fullkommen måte, — den har også sørget
for at vi skulde få feire hundreårsdagen for
Wergelands død i et fritt land og med en
ny-født, dyrekjøpt innsikt i hvad frihet er. Ja,
regien er fullkommen, for det er ingen annen
av Norges store menn gjennem alle tider som
det er lykkeligere og nyttigere å minnes nettop
denne sommer enn Wergeland.

Han kan ikke måles; vi har ingen mål som
er store nok. Det er ikke underlig at hans
samtid var i villrede når den skulde vurdere ham;
de som irriterte sig over ham og la ham for
hat hadde sikkert rett, — han må ha været
grenseløst irriterende, taktløs, overmodig,
der-til uten kunstnerisk tålmodighet: blev ikke
diktet genialt i den første støpning, så fik det
være dårlig, — han skulde skrive nye ting,
ikke file på gamle. De som beundret ham og
elsket ham hadde enda mere rett: han var dog
geniet, selv om han skrev meget halvferdig,
— hvem kunde til gjengjeld skrive noe så
full-komment, så skapt som hans herligste dikte? —
og han var den virkelig ydmyge, den sanne
tilbeder, det altid åpne, strømmende hjertelag,
den tilgivende selvforglemmelse, den usvikelig
trofaste, den ubestikkelige i sin våkne
rett-ferdighetssans, folkets ven i sit hvileløse
op-lysningsarbeide, elskeren av alt det skapte —
og påny: det funklende geni, som raste frem
mot sin hemmelige bestemmelse og strødde
sine guddommelige gaver omkring sig på veien.
Hvem kunde begripe og definere og bestemme
ham? Han var ganske enkelt uoverskuelig. Det
er han selv nu, hundrede år efter sin død!
Hvordan måtte han så ikke forvirre sine
samtidige?

Her skal jeg tilläte mig den parantes til mine
svenske lesere at den beste bok som efter min

575

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0591.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free