- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
613

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September. N:r 7 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

skrivit så mycket, lidit så mycket i mitt inre ...
Mitt alltför känsliga hjärta blöder vid minsta
rispa av en nagel."

Denna brist på jämförande förklaring är
tyvärr symtomatisk för Gauffins behandling av
Sager-Nelson. Även stilfrågor får kvarstå
obesvarade. En så pass väsentlig målning som den
sittande akten från 1892 får ingen annan
kommentar än att den är märklig, men den kunde
ha sammanställts med en sittande akt,
reproducerad i författarens bok om Aguéli (del I,
s. 74). Där finns samma betonade kontur.
Modelleringen reduceras till skarpt åtskilda
plan i ljus och skugga. Genom denna
sammanställning är det möjligt att få kontakt
mellan Sager-Nelsons akt och Pont-Avenskolan.
Aguélis målning utfördes på våren 1892 och
Sager-Nelsons förmodligen på hösten, och det
är inte orimligt att tänka sig att Sager-Nelson
sett Aguélis akt eller liknande, även om de båda
målarna inte voro bekanta det året. I synnerhet
som Sager-Nelson vid årets slut kom att
tillhöra det gäng, som samlats kring Aguéli och
som "beundrade honom gränslöst".

Man saknar dessa enkla kombinationer hos
Gauffin. I ovanstående fall blir det särskilt
tragikomiskt. Den nämnda akten behandlas på
fyra rader, men strax innan har ett helt
oväsentligt programblad för en varieté diskuterats på
mer än en sida. Bladet saknar all personlig
prägel; en typisk åttiotalsteckning i den gängse
rapsodiska genren. Disproportionen är
emellertid genomgående. Det konsthistoriskt väsentliga

får träda i bakgrunden så fort det ges tillfälle
att brodera på det rent personhistoriskt
pittoreska. Skildringen av konstnärens liv fram till
nittiotalet breder ut sig på ett ointressant sätt,
och den kunde pressats in på en femtedel av
utrymmet, om enbart det publiceringsvärdiga
kommit med. När man väl hunnit fram till den
tid, då konstnärens verk, psyke och miljö får
stort intresse, presenteras han bara genom
obearbetade dokument. Det är självklart att detta
inte varit författarens ursprungliga avsikt;
yttre omständigheter har naturligtvis forcerat
boken. Om resultatet är följden av
förläggar-politik, undrar man om denna i längden är
klok politik. När man väl har en bok i handen,
intresserar man sig mera för hur boken är
beskaffad än när den kom ut, och det är svårt
att inse varför författaren inte kunde få
ytterligare ett nödvändigt halvår på sig. Man
förstår att det måste ha varit bittert att lämna från
sig ett så pass älskat ämne och ett så kärleksfullt
samlat material utan att få tillfälle att utnyttja
mängden av intressanta notiser. Som boken
nu föreligger ger den framför allt
förutsättningarna för en ny studie över Sager-Nelson
och den andliga situation han så intimt
avspeglar. Samtidigt som man beklagar
författaren för hans bristande tid måste medlidandet
likväl inskränkas när man betänker att det är
trettio år sedan arbetet påbörjades. Man har
då också svårare att överse med att både
æuvre-katalog och namnregister saknas i boken.

Sven Alfons

Svensk historieskrivning

Gustaf Jacobson: Från Geijer till Hjärne.

Studier i svensk historieskrivning under
1800-talet. Fahlcrantz & Gumælius
1945. 8: 50.

Det arbete med titeln "Från Geijer till
Hjärne", som lektor Gustaf Jacobson har
utgett, för i åtanke de polemiska artiklar över ett
liknande ämne, som samme författare för något
år sen publicerade i den nationalsocialistiska
Dagsposten. I dessa artiklar svängde den
stridbare lektorn sitt ljungande svärd mot de
insatser i modern svensk historieskrivning, som
synes honom inte hålla måttet, emedan de inte
erkänner alla traditionella värderingar. Lektor

Jacobson är nämligen utpräglad traditionalist
— trots sitt väl omvittnade ställningstagande
till 1930—40-talens tyska revolutionsrörelse.
Han ger ett intressant belägg på hur lätt en
ytterlig, till storsvenskhet gränsande omvårdnad
om våra stora minnen och vår traditionella syn
på dessa kan förenas med en lika ytterlig brist
på nationell självhävdelse inför det expansiva
Tyskland. Det är tydligen rysshatet, som har
lagt en spång över gapet mellan dessa
principiellt motsatta känslor.

I "Från Geijer till Hjärne" vill Jacobson
visa, hur Geijers värderingar och historiesyn
har ärvts och vårdats av generation efter

613.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0629.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free