- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
726

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Kommentarer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOMMENTARER

invånarna i ett så nordligt land. Svensk färg
utmärks om man får tro de engelska
iakttagarna av en viss frostig, bjärt klarhet som
saknar den franska sensualiteten. Annars
noteras flitigt det franska inflytandet, och med all
rätt givetvis. En nedgörande kritik levereras
av Spectators recensent Michael Ayrton, som
säger att ingen av de utställda målningarna har
någonting med konst att göra. Det är med
förlov sagt ett lika ohövligt som okunnigt
uttalande. De enskilda konstnärer som slagit mest
an är Carl Kylberg och Ragnar Sandberg,
medan mästaren i samlingen, Karl Isakson^
avfärdas som en talangfull Cézanneepigon, om
han ens nämns.

Även om alltså utställningen inte precis
inhöstat det beröm vi hoppats på har den säkert
gjort nytta. Den katalog som redigerats för
ändamålet är en mycket nyttig
upplysningsskrift.

Hälsning till fransk film

Den franska filmproduktionen avstannade
inte under Hitlerväldet. Men den gick för halv
maskin och i olustens tecken. Många av de
bästa regissörerna ooh skådespelarna hade
lämnat landet och föredrog att vantrivas i
Hollywood framför att ha tyskar som
kontrollerade deras verksamhet. De som stannade
förblev väl i de flesta fall goda fransmän, men
atmosfären var inte den bästa för konstnärligt
skapande och de materiella resurserna beskars.
Vi har ännu inte fått se många prov på fransk
ockupationsfilm, men särskilt stora ting har
man inte rätt att vänta sig av den. Marcel
Carnés "Le visiteurs de soir", som väl snart
kommer upp, kan inte mäta sig med hans
tidigare mästerverk. Han har tvingats in på ett

historiskt allegoriskt område, där han ganska
oväntat lägger i dagen en böjelse för det
kvasi-poetiska och falskt djupsinniga. Men sitt
bildsinne har han ju behållit.

En representant för fransk filmkonet har
i dagarna besökt Stockholm. Han hade bl. a.
med sig en kopia av en alldeles färsk film,
"Boule de suif", efter Maupassants berömda
novell med detta namn och en till som skickligt
hopflätats med den. Filmen har bara för ett
par veckor sedan haft urpremiär i Paris. Här
föreligger alltså ett prov på den befriade
franska filmkonsten — och vilket prov!
Regissören Christian-Jacque och hans
manuskriptmedarbetare Henri Jeanson har åstadkommit
ett verk i den sanna franska andan. Man vet
inte vad man mest skall beundra:
överflyttningen av Maupassants satir mot borgarna
sådan den kommer fram i scenerna i diligensen
och under det nödtvungna uppehållet i
värdshuset eller den frenetiska karikatyren av de
tyska inkräktarna, som fördriver tiden på ett
beslagtaget slott med vin, kvinnor, sång och
arkebuseringar av gisslan. Denna karikatyr är
en infernalisk nidbild, målad med etter och
galla, men den är samtidigt så festligt grotesk
att man inte sett något liknande sedan bröderna
Marx. Och hätskheten har aldrig ett ögonblick
fått övertaget över den konstnärliga
behärskningen. Bildmässigt hör "Boule de suif" till det
utsöktaste man sett; den för direkt i tankarna
franska mästarnamn som Daumier,
Toulouse-Lautrec ooh — i landskapen — Corot och
impressionisterna. Den fria franska filmen är
välkommen, ja, angeläget eftersökt. Den behövs
bl. a. som argument för att bevisa att film kan
vara konst — som en bägare friskt vatten åt
den i filmöknen försmäktande pilgrimen.

Georg Svensson

726

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0742.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free