- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
787

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mjukhet och finess teckna sin hemstad i de fyra
årstidernas perspektiv. En av historierna handlar
om en fransk filolog som under förra
världskriget utsändes till Tyskland i spionuppdrag.
Efteråt förråder han för sin svenske vän att
han uppsökt honom i den hemliga
förhoppningen att vännen skulle överantvarda honom
åt de svenska polismyndigheterna och därmed
befria honom från det farofyllda uppdraget.
Men denna bikt visar sig vara en osanning,
tillkommen i tröttheten och desillusionen efter
kriget, i ett bittert behov av att invertera alla
värden. I en annan episod berättar den
skicklige kirurgen och ohämmade livsnjutaren Amos
Lantz, i vars blod streptokockerna redan utför
sitt dödsarbete, sin sällsamma och tragiska
kärlekshistoria: han har ägt en kvinna på hennes
dödsbädd. Men det är bara en dramatisk
överbetoning av ett betydligt mindre dramatiskt
förlopp: Amos Lantz, han som uppträtt på en
maskerad utklutad som ”doktor Mors”, har
haft ett tvingande behov av att tro på den
sublima klimax han indiktar i sin
kärleksupplevelse. Mytoman är också den i grunden
beskedlige advokaten Flotow med sin stillsamma
passion för gäddfiske. Egentligen är han en
bedragen och besviken äkta man, vars historia
om hur han vann sin hustru visar sig vara en
konstruktion, avsedd att dölja hans erotiska
misslyckande. Också violinvirtuosen Tom
Versäll skapar en sinnrik myt av sina segrar och
nederlag — ja, konstruktionen är här så
sinnrik att historien delvis förlorar i trovärdighet.

Doktor Perneman, en melankoliker,
överskyggad av minnet av en stor fader och en
gång nära att slås till marken, nämligen då
hans hustru och hennes nyss födda barn dör,
berättar själv om ett erotiskt äventyr, som ger
hans ålderdom färg och glans: Vanjan Li är
en förtjusande och graciös uppenbarelse, högst
kvinnlig och samtidigt uppfylld av sträng
yrkesambition. Hon är läkare, och hon har bakom
sig fruktansvärda upplevelser från
revolutionens och krigets Kina. Men heroiserar hon inte
anledningen till att hon alltid bär sin högra
hand behandskad? Har hon vid sina
bakteriologiska experiment blivit biten av en apa, eller
förhåller det sig så som hon en kärleksnatt
berättar för sin svenske älskare, att hon
torterats i ett kinesiskt fängelse? Eller är hennes
berättelse om de bortryckta naglarna endast
att fatta som symbolisk, är den kanske kriteriet
på andra ångestfulla upplevelser? Ty ”det finns
en lögn som är släkt med dikten och siktar på
sanningar bortom det faktiska”. Om illusionens
makt handlar också den sista berättelsen:
portvakten Kulnert lever och dör i tron att hans
dotter Selinda blivit en framgångsrik
konstnärinna i U. S. A. Inte ens den trista
tidningsnotisen, som berättar om hennes bråda död vid
en spritorgie ombord på en finsk skuta i
Göteborgs hamn, kan riktigt förjaga den
livsnödvändiga illusionen hos Kulnert.

Det finns väl ett alltför tydligt drag av
konstruktion i Siwertz’ berättelser om
illusionsbildningens problematik: själva det yttre
arrangemanget, bokens komposition kan kännas
otillfredsställande. Å andra sidan kan man här
ännu en gång beundra denne berättares många
fängslande egenskaper: hans insikter i
komplicerad natur, hans skarpa belysning av
hemlighetsfulla livssammanhang, hans esprit och
filosofiska sans — och inte minst hans subtilt
poetiska sinne för nyanserna i
stockholmslandskapets ansikte.

        Johannes Edfelt

Genomkämpat



Arvid Brenner: Vintervägen. Tiden 1945.
11:50.

I en litteratur som den svenska, där det
alltid varit ont om kunniga, inträngande
psykologer, förtjänar Arvid Brenner att intaga en
mer framskjuten position än vad som hittills
kommit honom till del. Han äger det
försprånget framför de allra flesta av sina
författarkamrater, att han tillbringat sin ungdom
på kontinenten och är i besittning av
europeiskt jämförelsematerial då han går till sina
stillfärdiga vivisektioner på svensk medelklass
i tidshändelsernas brutalt avslöjande
belysning. Hans människokunskap är både
omfattande och av det illusionsfria, skarpkantade
slaget men får aldrig tycke av misantropi utan
uppbäres snarare av ”ett slags genomskådande
vänlighet”, såsom han själv säger om
huvudpersonen i sin nya roman; om jag inte
missminner mig, har uttrycket av en kritiker
tillämpats på honom själv. Ibland får man nog
intrycket, att hans iakttagelser och reaktioner
återgå på förhållandena i ett annat land än
vårt; så då han låter sitt alter ego förklara,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0803.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free