- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
845

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Hjalmar Pehrsson: En bokresa i Schweiz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN BOKRESA I SCHWEIZ

talande. Jag kan göra några avslöjanden. Det
första häftet kallas "Caractères". Ordets
betydelse i detta sammanhang förklaras bäst
om man nämner några artiklar i numret.
"La Colonne" handlar om den speciella
karaktär, som skilda kolonntyper givit de olika
byggnadsstilarna. En annan artikel ger i ord och
bild karakteristiska glimtar från de
anglosach-siska länderna. En tredje handlar om
kvinnoskönheten bland hinduerna. Följande
nummer kommer att heta "Poésie", och det nästa
"Cinéma", varefter följer ett häfte, kallat
"Romantism", som säkert blir tämligen unikt.
Det skall behandla hela den romantiska epoken,
och de provtryck, jag fick se, voro så vackra,
att häftet säkert blir ett fynd för varje
bokälskare. Sedan följa två nummer med
undertitlarna "France" och "Suisse". Antalet
färgplanscher är alltid mycket stort och typografien
mönstergill. Den, som minns den franska
tidskriften Illustrations julnummer från
mellankrigstiden och som trott att dessa voro
oöver-träffbara, kommer att finna att de här fått en
konkurrent, som nära nog utklassar dem.

Den andra tidskriften, som står fullt i nivå
med Formes et Couleurs men är mer fackligt
begränsad, är Graphis, utgiven av Amstutz &
Herdegs förlag i Zurich. Graphis vänder sig
till alla, som utöva eller intressera sig för
grafisk konst, såväl den konstnärligt skapande
som den reklamtekniska och typografiska. Den
bjuder på en mångfald av artiklar och
illustrationer från världens alla hörn, som det
förefaller mirakulöst, att redaktionen mitt under
brinnande krig lyckats samla ihop. Framför
mig ligger häfte 5—6 1945, som innehåller en
stor, rikt illustrerad artikel om Edvard Munch
som grafiker, följ d av en tvåspråkig artikel om
primitiva folkslags masker. Efter en givande
artikel om schweizisk affischkonst följer så
ännu en tvåspråkig (tysk och engelsk) uppsats
om "Hauszeitschriften", d. v. s. de organ, som
enstaka industrier eller andra företag utge i

reklamsyfte och som ofta äro av stort
fack-tekniskt eller konstnärligt värde. Det skulle
emellertid föra för långt att i detalj ingå på
de enstaka artiklarna eller redogöra för
kommande häftens innehåll. Här må endast nämnas
att förlaget utlovat en artikel om rysk
reklamkonst, vilken givetvis kommer att mottas med
stort intresse. Graphis har t. o. m. i U. S. A.,
som ju anses vara reklamkonstens förlovade
land, betecknats som oöverträfflig och skall
möjligen längre fram utges i en särskild
anglo-sachsisk edition.

Vid sidan av dessa två tidskrifter, till vilkas
standard man för närvarande knappast når upp
i något land, vill jag nämna de viktigaste bland
övriga schweiziska organ, som jag hoppas snart
skola finnas att tillgå hos svenska bokhandlare.
Bland dessa märks den tidigare i Tyskland
utgivna Atlantis, som specialiserat sig på rikt
illustrerade kultur- och konsthistoriska och
folkpsykologiska artiklar av stort värde. Vidare
lägger man särskilt märke till Werk, som helt
ägnar sig åt konst och arkitektur, samt de båda
mera populärt hållna, illustrerade tidskrifterna
Schweizer Journal och Du, av vilka den senare
har illustrationer, som rent trycktekniskt
knappast torde kunna överträffas. Slutligen böra
nämnas Das Ideale Heim, en mindre tidskrift
för heminredning och trädgårdskultur, och
Camera, en specialtidskrift för fotografi.

Enbart dessa tidskrifter skulle räcka för att
ge Schweiz en särställning i bokvärlden. Men
dessutom finns en elit av bokförlag. Ett
förlagsnamn borde ju alltid vara ett adelsmärke, som
i sig självt inger den bokköpande världen
förtroende. Knappast i något land uppehälles
denna princip som i Schweiz. Visserligen ha
nu ett otal mindre, rent konjunkturbetonade
förlag skjutit upp som svampar ur jorden, men
de förnämsta bland de schweiziska förläggarna
ha icke endast hållit sig utanför mindre
tilltalande spekulationer i grannländernas betryck
utan till och med lyckats skapa lagar för att

845

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0861.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free