- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIV. 1945 /
888

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

med talang och företagsamhet kan tota ihop
något tryckbart. Därtill kommer att utomlands
litterära riktningar uppstått — i och för sig
originella — som tillhandahåller effektfulla
stilmedel. Man borde därför av dem som kallar
sig författare fordra ett tydligt pius av egenart,
inte bara på ytan utan i sak och synsätt.

Hos de två prosadebutanterna Werner
Aspenström och Bengt Anderberg finns väl ett sådant
överskott, även om det inte är särskilt stort.
Båda är ganska kräsna språkartister och båda
arbetar i det korta formatet: novellen, skissen,
conten. Werner Aspenström är den sobrare
av de två, med något intellektuellt i kynnet.
Titeln på hans bok, "Oändligt är vårt
äventyr", är tagen ur en känd dikt av Karin Boye
men visar sig vara ironiskt använd: det
oändliga äventyret begränsas av ålderdomshemmets
korridor, där de två lama men fantasifulla
gamlingarna turas om att staka sig fram i en
gemensam rullstol, allt i det kroniskt gäckade hoppet
att en gång få var sin. Författaren visar i sin
bok ett öppet och ett slutet ansikte. Första delen
består av snitt ur verkligheten, dels ur barnets
värld, dels ur Bergslagens arbetarmiljö, ofta
mjuka och varsamma i handlaget, men
författaren har svårt att få tag på de dolda
spänningar under ytan som skulle ge det hela
intresse. Vad säger exempelvis en novell som
"Landet där allting är gredelint"? En bild ur
verkligheten men strängt taget utan perspektiv.
Aspenströms klara prosa kan ibland få en
tillsats av något bittert och fruset, som närmar
den till konst. Ett exempel på den slutna,
till-knäppta stilen är exempelvis novellen
"Baklänges in i rummet", om ett äktenskapsbrott
begånget i rena viljeförlamningen, och skissen
"Hundar på hemväg", där de oundkomliga
eumeniderna blickar emot den samvetsslagne
ur en hunds ögon. Det öppna och det slutna
i författarens väsen smälter nog bäst ihop i den
ovannämnda conten från ålderdomshemmet, på
en gång vass satir och ömsint livsbild. Den
avmätte föreståndaren på ålderdomshemmet växer
till en ur "viljans benbrott", ur oklar
skuldkänsla framskapad Vår Herre, vars allvisa
rådslag internerna — som dock är så rikt rustade
för det oändliga äventyret — beskedligt
underkastar sig.

*



Bengt Anderberg berättas på baksidan av
sin tunna novellsamling "En kväll om våren"

vara en ungdom på tjugufem vårar, av
otvetydig begåvning och gripen av obotlig
litteraturpassion. Jag hoppas att begåvningen inte har
ansetts särskilt framlysa ur prosadikten "Ruth",
något av det mera ointressanta vi på länge
skådat. Författaren har en rörlig fantasi och
verkar gourmandiskt beläst i litteraturens
rariteter. Sigfrid Lindström är tydligen den
huvudsakliga förebilden; liksom denne dras Bengt
Anderberg till onda sagor och gäcksamma
belysningar. "Sportfiskarens öde" säger i
anekdotisk tillspetsning något om att det som är
hela livet för den ene är en trivial bagatell för
den andre. Ledigt berättad är "Hågkomster"
om en ung man som undgår att bli halshuggen
av en grönklädd kvinna i Wien. "Bron" visar
sig vara en bistert modern variant av
"Kejsarens nya kläder", men medan barnet hos
Andersen är den som öppnar de vuxnas ögon för
lögnens tomhet, så blir den lilla flickan i "Bron"
ihjälslagen när hon påpekar att det saknas
vatten under den av längtan efter floder på
torra slätten upptimrade bron. Det verkar
fyndigt nog, men man fängslas inte. Var ligger
felet? Inte i idén men kanske i den valda
symbolen: man tror helt enkelt inte på det där
brobygget på slätten utan floder.
Överhuvudtaget saknar man i Anderbergs sagor livsvärme
— hos sagoberättaren skall idén springa som
blomstret ur ärten, inte tvärtom. Också hos
denne författare har anmälaren funnit mest av
liv och löfte i titelnovellen. "En kväll om våren"
ger verkligen med stark förtätning den
ödesmättade stämningen kring Kristi korsfästelse,
då bödlarnas ordlösa skräck får uttryck i
övergivenhetens rop på korset mot den tomma skyn.

Margit Abenius

Finländsk debutant

Marianne Alopaeus: Uppbrott. Wahlström &
Widstrand 1945. 7: 50.

Marianne Alopaeus är ett nytt namn inom
den finlandssvenska litteraturen, och det bör
genast tilläggas att det är ett namn som man
har anledning hälsa med glädje. Som
stilprodukt och i viss mån också som
människostudium erbjuder hennes roman "Uppbrott"
ett inte ringa intresse. Det är först och främst
den rena och klara och samtidigt mjuka och

888

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1945/0904.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free