- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
34

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januari. N:r 1 - Carl Johan Elmquist: Brev från Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CARL JOHAN ELMQUIST

Madonna hænger paa Væggen og ser mildt
for-manende ud, saa elsker hun sin Fjende, og
Romanen fortoner i erotisk Sengevairime. Hele
denne græsselige Historie er fortalt i en
for-ceret »haardkogt« Stil, der med sit forpustede
staccato virker aldeles parodisk.

Om Krig og Kærlighed hamdler ogsaa Aase
Hansens nye Roman, »Tordenluft«, men man
kan förövrigt vanskeligt forestille sig større
Modsætninger end disse to Forfattermder. Aase
Hansens Talent er sikkert og behersket, hendes
Stil er intimt kammermusikalsk, og Tekniken
solid, men en Smule gammeldags. Hun vakte
først Opmærksomhed om sit Navn med
Romanen »Et Par Huse om en Station«, der som
Titelen angiver foregaar i en mindre
Provins-by. I dette stilfærdige Milieu udspiiles ogsaa
Handlingen i hendes nye Roman. Den er
hen-lagt til de første Aar af den tyske Besættelse,
og den skildrer med en psykologisk Kunst, der
er rig paa fine Antydninger, det provinsielle
Borgerskabs forskellige Reaktioner överför
Krigen og den fjendtlige Okkupation. Rundt
omkring i Personskildringerne aner man et
spændende Perspektiv fremad i Tiden; mängt
og meget er endrnu gærende og uafklaret, men
man kan alligevel gætte, hvordan hver enkelt
Persons nationale Holdning vil blive i det
Interval, der ligger mellem Bogens Afslutning
og den tyske Kapitulation, altsaa den Tid, da
Linjerne blev trukket kraftigere op. Mest
interessant er Hovedpersonen i Bogens erotiske
Konflikt, den stedlige Dommers svenskfødte
Frue, som i Begyndeisen har svært ved at tænke
og føle paa Dansk, og som først maa igennem
en sjælelig Krise, før hun lærer at forstaa sin
Mands danske Tankegang. I denne Roman er
Kærlighedshistorien paa en ganske naturlig
Maade vævet sammen med Stemningsbilledet
fra Besættelsestiden, og intet i den virker
for-eeret eller udspekuleret.

Den unge debuterende Forfatterinde Karen
Enevold har i sin mere end trehundre Sider

store Roman »Nerthus« (saaledes kaldet efter
en nordisk Frugtbarfiedsgudinde, som Tacitus
omtaler) valgt den Udvej at gaa tilbage i
Historien for at finde en Parallel til de sidste
Aaringers blodige Begivenheder, og hun er
rigtignok gaaet tilbage, saa det kan forslaa!
Romanen foregaar i Nordjylland i det andet
Aarhundrede jpr Kristi Fødsel, da vore
barbariske Forfædre under Ledelse af deres
»Führer«, Bojerik, drog ud paa det
Erobrings-togt, der er gaaet over i Historien under Navnet
Cimbrertoget, et Togt, der førte dem det meste
af Europa rundt, indtil de Aar 101 f. Kr. blev
tilintetgj ort af Dåtidens Marskal Stailin, den
romerske Konsul Marius, i Slaget ved Vercellæ.
Karen Enevold skriver dog hellere om dem, der
blev tilbage i Jylland og opdyrkede Jorden, end
om dem, der drog ud i det uvisse med Sværd
i Haand. Hun lovpriser dem, der rejste sig til
Protest mod det formaalsløse Erobringstogt,
og hendes Helt er den danske Sagnkonge Frode,
hain, der fik Tilnavnet Fredegod, og som hun
gør til Talsmand for den smukke Tanke, at »der
gives ingen Ære uden Fred«.

Bogen har altsaa en meget iøjnefaldende
pacifistisk Tendens, og det er maaske næsten dens
største Fortjeneste. DenshistoriskeVærdierial
Fald yderst ringe. Hvor lidt man end ved om,
hvordan Tilværelsen formede sig i hine fjerne
Tiders Jylland, tør man dog med Bestemthed
sige, at saaledes som Karen Enevold her skildrer
dem, var de gamle Cimbrer i hvert Fald ikke.
Man kan endda se igennem Fingre med den
Slags Anakronismer som at hun läder
Forbry-derne have en betinget Dom hængende over
Hovedet (den primitive Rettergang var hurtig
og ubetinget), mem værre er det, at hun läder
sine Personer tænke og føle paa en Maade, der
forudsætter en långt mere fremskreden Kultur.
Hendes jyske Erobrere er følsomme, næsten
rousseau’ske, i deres smukke Begejstring over
Provences røde Roser, Søernes glatte Fläder og
Solnedgången over Alperne, de grubler over

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1946/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free