Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Bokrecensioner
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
BOKRECENSIONER
ihop de språkliga uttrycken för att kunna följa
tanken i dess allskådande och allomfattning.
Man får gå till nyromantiken för att finna
något liknande, men hos Björling saknas
fullkomligt det vagt drömlika och sensuella
försjunkande i färg. och bildkomplex, som
genomsyrade nyromantikens intellektuella tolkning
av allkänslan. Här är allt farlig och explosiv
energi, men samtidigt förnimmer man mycket
klart i all den extatiska snabbhet, som utvecklas,
en stilla ödmjukhet inför sprickor som kan
hopfogas, inför nya områden som kan frälsas
och vinnas. Det är omöjligt att på något sätt
referera eller slutgiltigt tolka detta stycke, som
blott kan upplevas vid direkt kontakt med
texten.
En stor del av Björlings nya dikter har
framväxt ur strävan till allomfattning:
jag är i människa, det djupare
enahanda
i den labyrint
ett sjunkande i aftonnatt tillsamman
jag är i morgonrodnad över oseddhaven.
Luften, atmosfären, horisonten, särskilt
vatten-horisonten, de föremål, dit blicken går då den
vill omfatta vida ytor, återkommer ofta i hans
dikter. Vingar som breder ut sig, famn som
öppnar sig, hand som fattar och för närmare,
allt blir symboler för en innerligare strävan till
allomfattning. Men den största och djupaste
symbolen härför blir ljuset. Samlingens största
lyriska enhet utgöres av dikter, där ljuset bildar
den melodiska och visionära utgångspunkten.
Ljuset omfattar allt, kommer nära allt, men
det är inte bara denna dags och stunds ägodel,
det binder inte bara samman i rummet utan
också i tiden:
Det ljus
är ej vår dags i dag
det ljus är
och att varit
och likt blommas kalk
likt vita ben i jordemullen
likt en kiselsten
eller likt barns sten vid sommarinsjöns stränder
och när tårnas bulnat trevar mellan skärvor eller
vattendropp och solskensstrålarna.
I ljussymboliken blir en strävan till försoning
och utjämning märkbar. Diktaren har kommit
på andra sidan om livets heta motsättningar,
som det tidigare framför allt varit hans syfte
att ge uttryck åt.
Det finns några dikter som gripande tolkar
känslan av människors söndriga dagar och
förlorade, ogripbara levnad. Den varma
medkänslan bryter sönder diktarens ensamhet och
han står som en av alla andra:
det blommar en himmel
det förlorades
allt människors förlorade söndrade
det lyser i gatan
det brinner i förtvivlade mörknande ord
det vilar i den förstummade sorg
utan hopp det ej svekes
det blommar en himmel
det förlorades
allt människors förlorade
o människa
din levnad
Det är blott vissa huvudmotiv i Gunnar
Björlings sista diktsamling, som denna recension
kunnat ta upp. Man har alltid den känslan efter
att ha upplevt en diktsvit av Björling, att den
finns kvar, att den kräver förnyat och mer
hängivet studium. Det är mycket motstånd att
övervinna, men den befrielse man erfar inför
ny syn och verklighetsupplevelse, är så stor,
att man vill räkna Björling till de viktiga och
omistliga diktarna. Det finns esn strof i hans
sista diktsamling, vilken återger den ödmjuka
strävan som fyller hela hans konst, vågornas
strävan att nå vidare, att omfatta och innesluta:
i en hymn går dagen
ljus och stilla
och likt sångljud allt
och mot en klippas dimmigö
och likt i kval att nå opp stranden.
Carl-Erik af Geijerstam
Lyrisk efterskörd
Gunnar Erikson: Skådarsånger. Wahlström
& Widstrand 1945. 5:75.
John Erik Elmberg: Natt och eld. Gebers
194.5. 3:75.
Boijan J: son Liljesson: För din skull. Ljus
1945. 3: 75.
Av allt att döma har den debuterande
lyrikern Gunnar Erikson förläst sig på Frazers
"Den gyllene grenen". Hans diktsamling
"Skådarsånger" är uppbyggd på kulthandlingar,
magiska symboler och offerriter ur de primi-
160
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>