- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
161

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

tiva folkens föreställningsvärld. Det är en av
den moderna lyrikens allfartsvägar som
Erikson beträder, men han marscherar på bland
trolltrummor, gudatjurar, cymbaler, könsdelar
och gyllene knivar med en ovanlig
målmedvetenhet och med en profetisk uppsyn, som är
en smula löjeväckande. Han har liksom många
före honom funnit att vildens skräck,
själv-stympnångsbehov och tabuföreställningar har ett
fast grepp även kring den moderna människans
hjärta, och nu har Gunnar Erikson med vild
beslutsamhet givit sig in i den magiskt-religiösa
snårskogen för att en gång för alla befria
människan från hennes hämningar och göra henne
värdig en lysande framtid, där det inte finns
plats för det självbedrägeri som heter religion,
Jag betvivlar inte att Gunnar Eriksons avsikter
är de bästa, och jag tror också att människan
är snärjd av ett skuldmedvetande som borde
hävas. Men den som skall utföra befrielseverket
bör kunna övertyga den hjälpbehövande
mänskligheten om att han verkligen vet något om de
själsliga sammanhangen. Erikson framträder
med stora pretentioner, men hans aningslöshet
är långt större. Han vet inte alls vad han talar
om, och därför är hans bok — som för övrigt
saknar lyriska förtjänster även om där finns
en viss stilkänsla —- helt och hållet likgiltig.

Intressantare synes mig då John Erik
Elm-BERGs debutsamling "Natt och eld".
Författarens pegas råkar visserligen lätt in på
villovägar som leder till landet Pekoralien. Men det
är med en debutsamling som med Sodom och
Gomorra. Kritikern ikläder sig gärna
Abrahams skepnad och ber Vår Herre spara elden
och svavlet för tio rättfärdigas skull. Det finns
kanske inte tio goda dikter i "Natt och eld",
men några stycken finns det i alla fall som
vittnar om en originell bildskapande fantasi
och om möjligheter för framtiden. Jag vill
särskilt nämna "Fri", "Sagornas verklighet",
"Brev till en orolig uppfostrare" och "Fanten".
Den sistnämnda är kanske samlingens bästa
diikt. Elmberg behandlar ännu versen med
nybörjarens omildhet. Han rimmar gärna men
bryr sig inte om att lägga tonvikt på rimorden,
varigenom hans dikter kommer i onaturlig
gungning. Det är möjligt att han medvetet
våldför sig på rytmen, men i sin rädsla för att

verka insmickrande går han åtskilliga steg för
långt.

*



Boijan J: son Liljesson, också hon
debutant, skriver innerlig kärlekslyrik och målar
en smula bleka men älskvärda akvareller med
havs- eller Stockholmsmotiv. Hon förmår att
ge sin känsla äkta uttryck, men hon kommer
endast sällan över den ambitiösa dilettantens
nivå. Hennes samling "För din skull" borde
nog ha fått ligga otryckt ännu en tid. Den är
inte dålig, men dess stämma är så svag att man
endast med största möda uppfattar den.

Olof Lagercrantz

Finländsk debutant

Th. Warburton: Bröd av lera. Bonniers 1945.
4:75.

Warburton har hittills gjort sig känd som en
utmärkt översättare av anglosachsisk lyrik och
prosa och som essayist. Det är särskilt två
författare som varit föremål för hans tolkningar,
Eliot och Joyce, och om dessa handlar också
essaysamlingen "Två främlingar". Det är dock
med stor tillfredsställelse man konstaterar, att
Warburton, då han nu ger ut egna dikter,
följer ett eget stilideal och icke vandrar i den
diktares fotspår, vars "Quartets" han översatt
med så stor känslighet för det rytmiska och
melodiska.

Diktsamlingens titel, "Bröd av lera", är icke
som man först tror en symbol för ofruktsamhet
och torka. Det är den livgivande och
omgestaltande jorden som åsyftas. Det är den lera, som
soldaten trycker sin kind emot, därför att den
har frambringat det enda gröna strå som finns
vid hans barack. Det är den blinda och starka
kraft som till slut rår på även hatarna, krigets
demoner.

ert skrumpna kött förenar

sig med er vilas svala mull
där gräsens rötter lindar
trådarna kring er. Meningsfull
blir er växt i varmare vindar.

Det genomgående motivet i "Bröd av lera"
är kriget. Men det är icke en patetisk ton som

.5 BLM 1946 ii

161

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1946/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free