- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
397

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj—juni. N:r 5 - Bernhard Tarschys: Schalom Asch — aposteln

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCHALOM ASCH

— APOSTELN

schema, och stilistiskt är den säkrare än den
föregående boken. Den är ett kraftprov,
imponerande genom sin fyllighet, sin lärdom och sin
enträgna säkerhet. En specialist på den
ur-kristna tidens grekiska och latinska litteratur
har betygat sin häpnad över Aschs förmåga
att utnyttja även mycket svårtillgängligt
källmaterial, särskilt vid teckningen av de många
miljöer, som Paulus upplever under sina
missionsresor. Lika suveränt tycks han behärska
det judiska traditionsmaterialet. Men lärdomen
är icke det primära i verket. För Asch är det
väsentliga att i levande fresker och blodfulla
gestalter fånga och återge det myller av liv,
av spänningsfyllda motsättningar, av exaltation
och krass njutningslystnad, högspänd metafysik
och grotesk vidskepelse, som utgör
bakgrunden till kristendomens utbredning från det lilla
judalandet över den dåtida civilisationen. Mitt
i denna värld av kamp, kaos och
väckelselängtan drives Saulus, den fanatiske kristhataren,
oemotståndligt att bli Paulus,
Kristus-förkun-naren och hedningarnas apostel.

Paulus, den hetsige, neurotiske
gethårsvävaren från Tarschisch, hataren, som i
Damaskus-vägens extatiska upplevelse av trons nedslag
förvandlas, nyfödes, är huvudpersonen i Aschs
bok. Mot en mörk botten av förintelsedrift,
asketiskt självplågeri och våldsam ångest inför
den fysiska upplösningen, i kamp mot sjukdom
och själsskador pressas han fram och pressar
han sig slutligen själv fram till sin ställning
som sammansvetsaren av de troende i en enda,
kämpande kyrka. Den grekiska livsångest,
hellenistiska livspessimism och judiska livshunger,
den skälvande klara religiositet, den dialektiska
spetsfundighet och den folkpredikantens banala
svulst, den innerlighet och snarfyndighet,
eld-tro och organisationstalang, som möter i Pauli
epistlar, låter Asch tona samman i sitt enkla,
krönikeartade men ändå så sammansatta och
rikt fasetterade porträtt av aposteln. Hans
avsikt är ej att ge en psykologisk analys

efter moderna metoder av Paulus. Han lämnar
mycket ovisst och oförklarat. Man kan
diskutera, om detta är en styrka eller en svaghet.
Han har nalkats hedningarnas apostel med
ödmjukt sinne och hjärtats fromhet, tecknat
honom ej med skarpa linjer och fastnaglande
termer utan genom rikedomen av smådrag,
citat och redogörelser, återberättat hans liv mot
en bred, färgrik och levandegjord bakgrund
och därigenom återskapat den frånstötande,
gripande, irriterande och vördnadsbjudande
gestalt, som ständigt skall vara föremål för
debatt, för avsky, kärlek, för hån och tro men

aldrig skall upphöra att fängsla.

*



Oavsett hur man bedömer Aschs bild av
Paulus, kan man glädjas åt och fångas av hans rika
och mättade miljöskildringar. Teckningarna av
tillståndet i det väldiga romarriket och dess
skiftande kulturcentra bjuder på scener av
skakande kraft. I Antiokia, staden i det skönaste
av landskap, dyrkas de mångfaldiga
mindre-asiatiska gudomligheterna i bloddrypande
satur-nalier. Den kväljande doften av hednisk
styggelse vältrar sig tungt över gator och torg. Aten
är fyllt av underbar konst och ödslig
dialektik. Gudarna har bleknat, templen lever sitt
isolerade skönhetsliv utan samband med de
sökande människorna. Filosoferna famlar i
hjälplöst tänkande. De vet intet om lågande
tro och passionerad Messias-längtan. Det
efe-siska Diana-templet med dess hysteriska
mysta-gogi och krassa vidskepelse är ett skönt hölje
över ett ruttet innanmäte. I Palestina övervakas
moralismen med en fanatism, som ej höjer
men böjer, och fariséernas vishetslära
under-gräves av det ledande prästerskapets,
härskarhusets och de romerska ståthållarnas intriger,
sedeslöshet, korruption och asociala förakt för
småfolkets vånda och nöd. Sin mäktigaste höjd
når Aschs miljöskildring i slutavsnittets
mättade målning av Neros Rom, där Paulus kon-

397

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1946/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free