- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
595

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September. N:r 7 - Carl Johan Elmquist: Brev fra Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BREV FRA DANMARK

sig med Kunsthistoriens mindre kendte Navne
i Hundredvis.

Dertil kommer et Utal af mere eller mindre
ufordøjede litterære Reminiscenser og
Paavirk-ninger. Naar Tonti karakteriserer en af sine
Personer som »denne Midas fra Ternegadens
Fattigkvarter« og en anden som »denne
Semi-ramis i Ternegaden«, kommer man til at tænke
paa ganske tilsvarende Vendinger i Balzacs
Romaner, og naar han forsøger sig i den
hvasse Satire og skriver om en Baron, hvis
Haand er »som et Bundt bløde, halvkogte
Karotter^ eller om et monocleprydet Øje, der glor
»stift og udeltagende som en død Hare udenfor
en Vi’ktualiebutik«, synes man at høre et svagt
Ekko af Stilen i Strindbergs »Svarta fanor«.

Men det, man mest af alt savner i Tontis Bog,
er Humor og Menneskelighed. Disse Egenskaber
finder man til Gengæld i rigt Maal i BøRGE
Madsens nye Roman, »Komponisten«, som fik
en straalende Modtagelse af Kritiken, men
mærkelig nok ikke blev den Publikumssucces,
den förtjente at blive. Det er en af de bedste
danske Romaner, der er udkommet efter Krigen.

Bogens Helt er i al Beskedenhed Organist
i en lille dansk Provinsby, men udi egen
Ind-bildning er han tillige noget andet og mere:
en vordende Berømthed, Danmarks store
kom-mende Operakomponist. Bogens Hovedtema er
den tragikomiske Konflikt mellem hans
højt-flyvende Kunstnerdrømme og hans absolutte
Middelmaadighed, og denne Konflikt er skildret
med en saadan baade indre og ydre Sandhed,
at Læseren virkelig har Fornemmelsen af at
gennemleve den i hele dens komiske Gru.
Organist Arendtsen, som han hedder, er
Dilet-tant i alle Livets Forhold, Dilettant som
Kunst-ner, som Menneske og som Månd. Han har
snust lidt til månge forskellige Kundskabsgrene,
men uden Metode og Udholdenhed, han har

syslet lidt med Freud og er derför i Stånd til
at psykoanalysere sig selv og sine
Medmen-nesker paa Kryds og paa tværs, hans
musik-teoretiske Kundskaber er lige akkurat store
nok, til at han kan komponere smaa Sange,
som det stedlige Sangkor foredrager under
hans Taktstok... og saa giver han sig i Kast
med en Helaftensopera og begynder dilettantisk
med Ouverturen, inden han endnu har tænkt
paa en Libretto! Der foresvæver ham noget
i Retning af en national romantisk Opera,
even-tuelt med Dronning Margrethe som
Hovedper-son, men en skønne Dag faar han en virkelig
lysende Idé, der kuldkaster alle hans tidligere
Planer: han vil skrive en psykoanalytisk Opera,
hvor alle de Freud’ske Komplekser fra Oidipus
til Mindreværd optræder og synger Arier og
Duetter og Terzetter, og hvor der danses om
en Maj stäng, som Publikum naturligvis maa
fortolke efter den symbolske Drømmetydnings
Regler.

Skildringen af dette vanvittige Projekt og af
Organist Arendtsens haabløse Kamp med sin
egen Evneløshed er Romanens humoristiske
Kulmination; den er paa een Gang
ubarmhjer-tigt afslørende og medfølende uden
Sentimentalitet; den bevæger sig paa Grænsen af
Karika-turen, men uden at overskride denne Grænse.

Ligesom H. C. Bränners Fortælling om
Dig-teren og Pigen handier ogsaa Børge Madsens
Roman om Inspirationen — men vel at mærke
om Inspirationen, der udebliver, fordi der ikke
er noget Talent, den kan befrugte. Begge
for-tæller de noget vaesentligt om
Kunstværkets-Tilblivelse, den ene positivt, den anden
negativt. Den sidste burde læses af alle indbildte
Kunstnere og »miskendte Genier«. Det er slet
ikke udelukket, at en og anden vilde kunne
genkende noget af sit eget Væsen i Organist
Arendtsens Kontrafej.

595

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:17:15 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1946/0611.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free