- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
72

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januari. N:r 1 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

barn — är han inte ganska ryggradslös och
blöt i köttet, och har han inte förrått en
synnerligen hög grad av ansvarslöshet genom att
sätta barn till världen under dylika
omständigheter? Och en präst, som inte tror på den lära
han är satt att predika, gör han skäl för lönen ?
Och kan man tro att en man kan vara "betrodd
biktfar" för en hel församling, när han inför
sin bäste väns bittraste nöd inte kan klämma
ur sig något annat än: "Du borde rådfråga en
läkare"?

"Det hemlösa hjärtat" är en underhållande
bok; tvärsnittet genom en svensk småstads liv,
sällskapsliv och föreningsliv med
studentexamen, konfirmation och födelsedagskalas på
ålderdomshemmet speglar den aktuella
verkligheten för många människor, och Gertrud
Liljas eminenta talang för ampert
humoristiska formuleringar firar triumfer i den rad
av små anmärkningar med vilka hon prickar
in prästens ställning och roll i alla dessa
sammanhang. Den är också en bok, som kan verka
tankeväckande och tjäna som underlag för
diskussioner. Dess psykologi är standardpsykologi
av gott och hållbart fabriksmärke, och om den
inte kan tillämpas på just alla fall ute i livet,
så kan den det åtminstone på en del. Och
bokens korta perspektiv, som antar att allt är
slut i döden, kommer nog inte att genera så
värst många. "Människornas alla irrande
myrvägar" bli likgiltiga "från dödens och
evighetens synvinkel", det är Gertrud Liljas litet
trötta visdom. Men kan man inte lika gärna
säga, att det är döden och evigheten, som ge
jordelivets små ting deras stora och
skrämmande betydelse? Elisabeth Tykesson

Ungdomsspeglar

Torsten Bohr: Mot vår vilja. Norstedts 1946.
7:50.

Bengt Anderberg: Nisse Bortom. Bonniers

1946. 6: 50.
Erland Josephson: Spegeln och en portvakt.

Bonniers 1946. 3:75.

De tre till stil och temperament mycket olika
unga författare, som här behandlas, har alla
det gemensamt att deras huvudpersoner är
unga män, som inte kan finna sig till rätta
i tillvaron.

Torsten Bohrs debutroman skildrar i några
korta, väl beräknade avsnitt hur ett ungt
äktenskap faller sönder när makarna glidit ifrån
varandra. Splittringen beror dels på den
vardagliga slöheten, den trumpna oförmågan att
låta ömheten komma upp till ytan, som så ofta
skildrats i svenska och anglosachsiska
äktenskapsromaner. Men hos mannen, på vilken
ljuset oftast och skarpast riktas, har det också
sin grund i allvarligare brister i hans själsliga
disposition. Han är en iakttagande natur,
ständigt medveten om sina handlingar, någonting
i stil med den André Gide som Göran Schildt
skisserat i sin nya biografi. Denna
medvetenhet hindrar honom från att utföra sina
konstnärliga impulser, vilka inte blir mer än
dagdrömmar. Ett kraftigt inslag av självplågeri
kommer honom att ytterligare trassla till
förhållandena genom att obarmhärtigt dra ur
hustrun alla detaljer om förhållanden till andra
män. Slutligen tillkommer som yttre
påskyn-dare av katastrofen dåliga affärer, sprit och
fenedrinmissbruk.

Styrkan i denna säkert komponerade och
berättade lilla bok ligger i den hänsynslösa
inlevelse, som ofta skymtar fram genom dess
återhållsamma uttrycksmedel och i den
konstnärliga spänning, som blir följden härav.
Svagheten ligger väl i att stillsamheten i tonen
ibland kan komma det konventionella bra nära
och att många inslag, som har betydelse för
händelseutvecklingen, t. ex. mannens
giftmissbruk, antyds så knappt i relation till
huvudmotivet, att deras vikt inte kommer fram

ordentligt i den anars så logiska bevisföringen.

®

Liksom "Fanny" handlar Bengt Anderbergs
nya roman om en ung man, som driver genom
livet utan annan hållpunkt än kärleken till en
ung flicka. Nisse Bortoms känslor är emellertid
besvarade, i motsats till skalden Svenssons i
den tidigare boken, men han och hans älskade
vill inte ge sig i kast med de många hinder av
praktisk art, som livet reser i deras väg utan
föredrar att söka döden.

Man erinras ofta i denna bok med dess vaga
och ologiska handling, dess abrupta
meddelande av märkliga detaljer, dess ryckiga
presentation av de agerande och dess på en gång
naiva, lyriska och ironiska stil om dansken

72

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free