- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
161

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

att jag skulle ha tyckt synd om boken just
för den. Och ändå förändrar detta
ingenting som helst i sak. Boken hade ändå varit
mig likgiltig som helhet. Det finns nämligen
— och detta bör den jublande publiken inte
glömma — i generationen 40-tal en fem sex
poeter som "Jan Wictor" aldrig skulle kunnat
härma. Det finns vidare en hel radda ödmjuka
diktsamlingar som inte alls är så
fullfjädrade i ordvalet, kanske snarare tafatta, men
som vill någonting och som varit nödvändiga
för vederbörande. Man kan kalla dem kejsarens
nya kläder, men då är också vetenskapen
kejsarens nya kläder. Ett litet atomputz bara —
och världen är weg! "Varför då / dessa dolska
underluggsblickar / som vore vi / två
hästskojare på samma marknad", frågar Diktonius
i ett utbrott som vore förtjänt av att här citeras
i sin helhet ("Tidsenlig dikt" III, "Stark men
mörk", för den som vill se).

Men piken med kejsarens nya kläder gällde
ju dumheten och inbilskheten. Och man kan
ju säga att "Jan Wictors" försök var värt att
göra, bara nu pilen träffar prick. Det värsta är
att den troligtvis inte gör det, för det finns så
många prickar att träffa i så många instanser
att ’rätt’ nästan vore liktydigt med Odysseus’
berömda pilskott genom yxhålen. Först gäller
det alltså att genomborra de många som plitar
av fåfänga, kanske också av ambition men
utan konstnärlighet, sedan kommer turen till
förlagen, som genom sin ohämmade
diktutgivning faktiskt uppmuntrat de förra, sedan är
det de litterära rådgivarna, vare sig de nu
är konjunkturbländade eller på annat sätt
blinda, sedan ett par tidskrifter som tagit in
lite för mycket av för många, sedan är det
kritiken, som liknar en bandhund i natten,
en sån där som ibland skäller på ingenting och
ibland låter en ängel gå förbi oanmärkt, sedan
är det publiken som faktiskt inte kan vara
annat än villrådig förrän den får själva den
sovrande Tiden till hjälp. Och sist kommer då
det yxhål, bestående av en fem sex poeter, där
pilen slinter. Det makabra i situationen är att
dessa fem sex i allmänhet har betydligt mycket
svårare att få sin identitet accepterad och sina
diktsamlingar antagna än sådana som skriver
"central dikt utan centrum". Förlag och förlags
rådgivare, kritik och kritiks följ are morrar åt
dem för att en tid efteråt slicka dem, vilket inte

är bättre, särskilt inte när de ligger lik. Och var

det bara det saken gällde så var det bara bra.

*



Men låt oss efter denna utflykt i det
principiella och overkliga ta ett tag i påsen — den
innehåller tyvärr många besvikelser, och de
flesta är inte alltid "40-talistiska" (om man
kunde slippa det ordet!).

Bo Carpelan är en målare som ännu
föredrar valörer framför konturer, och man har
en känsla av att det är därför att konturerna
ännu inte bildats — men ändå finns där,
latenta. Det är dikter om skymning, brus,
tystnad, landskap och landskapsdetaljer. När han
är som bäst är han en vag och obestämd
Enckell. Ekon av Södergran hörs också och
samlingen avslutas med en svit graciösa
översättningar ur "Tamas sånger" av Sirkka Selja.

Carpelans bok gör ett mycket sympatiskt
intryck. Där finns ungdom och världssmärta
i största allmänhet, men också "en dunkel
värme", just som boktiteln lovar, och en bild
som håller på att ta form. Det är dikt målad
i första gryningen, och man får ett intryck av
att man gärna vill se detta landskap avslöj a sin
egenart.

#

Stig Fischer debuterar, enligt uppgift vid
sjuttio års ålder, med en samling välrimmade
sonetter. Det är formellt vackra, litet preciösa
bibelots och stämmer som sådana till aktning
för en gammal soignerad herres samlarhobby.
Till innehållet hyllar de 1’ancien régime av
romanskt, enkannerligen galliskt märke, till sin
moral är de negativa, avståndstagande och
eliminerande. I en sonett räknar Fischer upp
vad han (bl. a.) inte gillar i nutiden — att han
inte ens i sista raden upplyser oss om vad han
eventuellt gillar beror troligen på att han håller
på formerna, på kalla färger och korrekthet.
Man har nog ett intryck av att snålheten här
ofta bedragit visheten. Men som alla böcker

är även detta en bok för likatänkande.

*



Under hösten har Sten Hagliden troligen
till leda fått äta upp att han är beroende av
Birger Sjöberg. Saken kan lämnas därhän,
men Haglidens strävan mot en rent formell vir-

5 BLM 1947 ii

161

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free